νεα κρητη totalfitness news

Ο νέος χάρτης της ακτοπλοΐας - Ζητείται λιμάνι για το... χειμώνατου Παύλου Υψηλάντη
«Εκρηκτική» περιγράφουν την κατάσταση που διαμορφώνεται στην εγχώρια ακτοπλοΐα παράγοντες της αγοράς. Τα αυξημένα κόστη, η «αιμορραγία» σε Ι.Χ. και φορτηγά. Η επιβατική κίνηση στις γραμμές του Αιγαίου.
Σε νέο ακτοπλοϊκό χάρτη με συρρίκνωση του δικτύου θαλάσσιων συγκοινωνιών και κατάργηση της απευθείας σύνδεσης νησιών του Αιγαίου με τον Πειραιά οδηγούν τα άδεια δημόσια ταμεία, η πρόθεση της κυβέρνησης να επανεξετάσει συνολικά τις επιδοτήσεις στις συγκοινωνίες της χώρας αλλά και η δεινή θέση των ακτοπλοϊκών εταιρειών τις οποίες χαρακτήρισε πρόσφαταχρεοκοπημένο κλάδο ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.


Η κατάσταση, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας και νησιών του Αιγαίου, χαρακτηρίζεται από δύσκολη έως εκρηκτική εξαιτίας, κυρίως, της έλλειψης πλοίων.

Η εικόνα επιδεινώνεται τον χειμώνα καθώς η ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου οδηγεί τις ακτοπλοϊκές στην απόφαση να δένουν αρκετά πλοία τους για να περιορίζουν τις ζημιές τους, αξιοποιώντας την υποχρεωτική περίοδο ακινησίας αυτών για την ετήσια συντήρησή τους.

Την ίδια στιγμή οι ναυτικοί της ΠΝΟ βρίσκονται σε επιφυλακή καθώς το τελευταίο διάστημα διέρρεαν πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες οι ακτοπλοϊκές προτίθενται, μεταξύ άλλων, να μειώσουν κατά 50% τον αριθμό των ναυτικών που απασχολούνται σε ξενοδοχειακές ειδικότητες κατά τη χειμερινή περίοδο δρομολογίων.

Τις εξελίξεις που δρομολογούνται στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών και τις επιπτώσεις που θα έχουν στην καθημερινότητα του 1,6 εκατ. κατοίκων τους προανήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μ. Βαρβιτσιώτης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό Real FM: «Είχαμε φτιάξει ένα δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών πολύ μεγάλο σε σχέση με τις συγκοινωνιακές ανάγκες που είχαμε και τις οικονομικές δυνατότητες. Σήμερα, αναγκαστικά πάμε σε έναν περιορισμό του και σε μετεπιβιβάσεις. Δηλαδή, κάποια νησιά δεν θα εξυπηρετούνται απευθείας, αλλά θα εξυπηρετούνται μέσα από τη διαδικασία της μετεπιβίβασης».

Ιδιαίτερα δύσκολη εμφανίζεται η κατάσταση των συνδέσεων των νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου. Ενδεικτικά είναι όσα δήλωσε στο ΑΠΕ ο νέος Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Νίκος Ζωίδης. Αναφερόμενος στα προβλήματα που διαπιστώνονται στα δρομολόγια προς τα νησιά της περιοχής, ιδιαίτερα προς τη Λήμνο, παραδέχθηκε πως «πράγματι εκεί έχουμε μία δύσκολη κατάσταση. Υπάρχουν όμως και χειρότερα από αυτό που αντιμετωπίζει η Λήμνος.

Για παράδειγμα, ο σχεδιασμός που υπήρχε για την επαρχία Κάσου - Καρπάθου δεν προέβλεπε απολύτως καμία σύνδεση με τον Πειραιά. Θα έπρεπε οι κάτοικοι της Καρπάθου και της Κάσου να πηγαίνουν στο Ηράκλειο δύο φορές την εβδομάδα και από εκεί και πέρα να μετεπιβιβάζονται σε δρομολόγιο πλοίου είτε των Μινωικών είτε της ΑΝΕΚ προκειμένου να φθάσουν στον Πειραιά. Καταφέραμε στο τελευταίο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών να προκηρύξουμε, και μάλιστα εκτός ημερησίας διάταξης, μια γραμμή από Πειραιά προς Κάσο - Κάρπαθο μέσω Ρόδου και με παράλληλη προσέγγιση σε δύο νησιά των Κυκλάδων».

Είχε προηγηθεί η έκπτωση της εταιρείας Σι Λινκ Φερις (θυγατρική της ΝΕΛ) από τρεις άγονες γραμμές των Δωδεκανήσων τις οποίες ανέλαβε, τελικά, να εξυπηρετεί η Blue Star Ferries.

Σημάδια σταθεροποίησης της επιβατικής κίνησης το καλοκαίρι

Όλα αυτά παρότι το φετινό καλοκαίρι καταγράφηκαν ενδείξεις ζωής στον... πλανήτη ακτοπλοΐα. Κι αυτό καθώς η κίνηση επιβατών και οχημάτων εμφάνισε σημάδια σταθεροποίησης ύστερα από μια οδυνηρή τετραετία την περίοδο 2008-2012 όπου ο κλάδος «καταδύθηκε» σε πρωτόγνωρα βάθη καταγράφοντας μεγάλες απώλειες. Την επόμενη χρονιά, ωστόσο, θα διαφανεί αν η αγορά έπιασε πάτο, όπως υποστηρίζουν στελέχη της ή αν το 2013 αποτέλεσε διάλειμμα, όπως ισχυρίζονται άλλοι, πριν συνεχιστεί η κατάδυση σε ακόμα πιο βαθιά νερά.

Το ισχυρό πλήγμα που δέχθηκαν τα τελευταία χρόνια οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εξαιτίας κυρίως της δραματικής συρρίκνωσης του εισοδήματος και των μετακινήσεων των Ελλήνων επιβατών αποτυπώνεται ανάγλυφα στα στοιχεία διακίνησης επιβατών και οχημάτων. Όπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα, την περίοδο 2008-2012 οι επιχειρήσεις του χώρου έχασαν συνολικά 2,1 εκατ. επιβάτες που αντιστοιχεί στο 23,25% των ταξιδιωτών που μετέφεραν το 2008.

ΕΤΟΣ
ΕΠΙΒΑΤΕΣ
ΟΧΗΜΑΤΑ
ΦΟΡΤΗΓΑ
ΔΡΟΜ
2.008
9.164.903
1.130.036
436.673
16.210
2.009
9.067.329
-1,06%
1.155.684
2,27%
411.196
-5,83%
17.987
10,96%
2.010
8.782.894
-3,14%
1.106.484
-4,26%
401.863
-2,27%
17.707
-1,56%
2.011
8.109.583
-7,67%
1.007.683
-8,93%
382.967
-4,70%
15.155
-14,41%
2.012
7.034.211
-13,26%
830.011
-17,63%
349.046
-8,86%
12.164
-19,74%
2008 v 2012
-23,25%
-26,55%
-20,07%
-24,96%
2009 v 2012
-22,42%
-28,18%
-15,11%
-32,37%

Ακόμα πιο οδυνηρή για τα ταμεία των ακτοπλοϊκών εταιρειών ήταν η «αιμορραγία» σε Ι.Χ. και 
φορτηγά.Το διάστημα 2008-2012 οι εταιρείες του κλάδου μετέφεραν 300.000 λιγότερα Ι.Χ. (-26,50%) και 86.000 λιγότερα φορτηγά (-20,07%).

Το ίδιο διάστημα οι ακτοπλοϊκές προχώρησαν σε μεγάλες περικοπές δρομολογίων στο Αιγαίο που έφθασαντο 24,96% την περίοδο 2008-2012 και το 32,37% το διάστημα 2009-2012. Έτσι, το 2012 πραγματοποιήθηκαν συνολικά στο Αιγαίο 12.164 δρομολόγια έναντι 16.210 το 2008.

Η μαζική φυγή των επιβατών από την ακτοπλοΐα την προηγούμενη πενταετία αποτυπώνεται ανάγλυφα στα σχετικά στοιχεία. Την περίοδο 2008-2012 η μείωση επιβατών στη γραμμή Πειραιάς-Ικαρία-Σάμος έφθασε το 45,50%, ενώ στα δρομολόγια που ξεκινούσαν από τον Πειραιά με κατεύθυνση Σύρο, Τήνο και Μύκονο οι ταξιδιώτες ήταν λιγότεροι κατά 39%.

Μεγάλη ήταν την ίδια περίοδο η μείωση της επιβατικής κίνησης στα δρομολόγια από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δωδεκάνησα (-31,2%), προς Χίο και Μυτιλήνη (-28%), στην Παροναξία (-20%), ενώ στα δρομολόγια που είχαν αφετηρία τη Ραφήνα με προορισμό τις Κυκλάδες η μείωση ήταν 19% την περίοδο 2008-2012.

«Σωσίβια» η ζήτηση για Κυκλάδες και Παροναξία

Η εκτίμηση παραγόντων της ακτοπλοϊκής αγοράς πως η αγορά δείχνει ότι έπιασε πάτο πέρυσι και φέτος σταθεροποιήθηκε στα περυσινά επίπεδα βασίζεται στα ανεπίσημα στοιχεία της περιόδου Ιανουαρίου-Αυγούστου που προκύπτουν από επεξεργασία των στοιχείων των κατά τόπους λιμεναρχείων.

Σύμφωνα με αυτά, η επιβατική κίνηση στις γραμμές του Αιγαίου εμφανίζει οριακή αύξηση 0,23%, ενώ οριακά μειωμένος ήταν ο αριθμός των Ι.Χ. (-0,39%) και των φορτηγών (-1,77%).

Ενώ, όμως, η συνολική κίνηση στις γραμμές του Αιγαίου εμφανίζεται να σταθεροποιείται στα περυσινά επίπεδα, στις επιμέρους γραμμές η κατάσταση διαφοροποιείται σημαντικά.

Οι Κυκλάδες και η Παροναξία αποτέλεσαν τα δύο σωσίβια που επέτρεψαν στην ακτοπλοΐα να επιπλεύσει οριακά τη φετινή χρονιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η κίνηση στα δρομολόγια από Ραφήνα προς Κυκλάδες ήταν αυξημένη 8,53% και αυτό μεταφράστηκε σε 73.000 περισσότερους επιβάτες. Η γραμμή της Παροναξίας επιβεβαίωσε ότι αποτελεί ένα από τα κύρια «φιλέτα» της αγοράς καθώς η υψηλή ζήτηση για τα συγκεκριμένα νησιά έφερε στα πλοία 64.000 περισσότερους επιβάτες (+5,7%).

Μεγάλη ποσοστιαία άνοδος της επιβατικής κίνησης κατά 19,67% καταγράφηκε στα δρομολόγια από Πειραιά προς Ικαρία και Σάμο. Αποτέλεσμα που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την αύξηση των δρομολογίων στη συγκεκριμένη γραμμή κατά 9,6%. Αύξηση παρουσίασαν οι επιβάτες στη γραμμή Χίου-Μυτιλήνης (+2,91%), ενώ στα περυσινά επίπεδα σταθεροποιήθηκε στο οκτάμηνο η επιβατική κίνηση από τον Πειραιά προς τα Χανιά (+0,06%).

Στον αντίποδα, το «μάρμαρο» της φετινής χρονιάς πλήρωσαν τα νησιά προς τα οποία έγιναν οι μεγαλύτερες περικοπές δρομολογίων.

Έτσι, η μείωση των δρομολογίων κατά 25,53% προς τις Δυτικές Κυκλάδες είχε ως αποτέλεσμα να καταγραφείπτώση της επιβατικής κίνησης στη συγκεκριμένη γραμμή κατά 18,46%. Η ζημιά για τις τοπικές οικονομίες των μικρών νησιών του συμπλέγματος ήταν μεγάλη καθώς στη γραμμή διακινήθηκαν 79.000 λιγότεροι επισκέπτες σε σύγκριση με το περυσινό οκτάμηνο.

Την ίδια στιγμή, η μείωση δρομολογίων κατά 22,76% στη γραμμή από Πειραιά προς Σύρο, Τήνο και Μύκονο είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι επιβάτες κατά 39.000 (-8,64%).

Στελέχη της αγοράς υπολογίζουν ότι η μείωση των Ελλήνων επιβατών κυμάνθηκε φέτος στα επίπεδα του 20-30% σε σχέση με πέρυσι. Η εικόνα σταθεροποίησης, ωστόσο, εξηγούν πως οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι τις θέσεις των Ελλήνων κάλυψαν πολλοί ξένοι ταξιδιώτες. Κυρίως από την ανατολική Ευρώπη (κατά βάση Ρώσοι) αλλά και Κινέζοι!

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

ΘΕΛΟΥΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΑΣ!! Σας παρακαλούμε πατήστε LIKE - "Μου αρέσει"!!

 
Top