Ανοίγει ο δρόμος για την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια και βασικός στόχος είναι την επόμενη δρομολογιακή περίοδο τα πολυαναμενόμενα υδροπλάνα να φτάσουν στα νησιά και να ενισχύσουν τις μεταφορές.
«Ήρθε ο καιρός τα νησιά μας να βιώσουν ρεαλιστικές πολιτικές που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη» λέει σε συνέντευξή του αποκλειστικά στο naxostimes.gr ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός.
Στους άμεσους στόχους του υπουργείου είναι η υδατική αυτονομία όλων των νησιών, οι αναβαθμισμένες μεταφορές, η τόνωση της τοπικής παραγωγής και τα αναπτυξιακά κίνητρα. Το αίσθημα ασφάλειας των νησιωτών είναι βασικό στοίχημα για τον κ. Σαντορινιό, ο οποίος τονίζει ότι έχουν γίνει αρκετά θετικά βήματα ως προς αυτή την κατεύθυνση. «Είμαστε στην τελική ευθεία για την προμήθεια του ΕΚΑΒ με πλωτά μέσα που θα βοηθήσουν στις θαλάσσιες διακομιδές και θα προσφέρουν τα μέγιστα στην εδραίωση της αίσθησης ασφάλειας των νησιωτών» σημειώνει.
-Έχουν ξεκινήσει προσπάθειες για την επέκταση του αεροδρομίου της Νάξου. Θα προχωρήσει αυτό το έργο; Θα μπορέσει να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση;
Η επέκταση του αεροδρομίου της Νάξου, αλλά και της Σύρου είναι αιτήματα που τα γνωρίζω και μου ετέθησαν, άλλωστε, κατά την πρόσφατη επίσκεψή μου στα νησιά των Κυκλάδων. Γνωρίζω ότι το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών ασχολείται επιμελώς με το ζήτημα και εξετάζει πολλές λύσεις. Προσωπικά και σε ό, τι αφορά το αντικείμενο του χαρτοφυλακίου μου, την Νησιωτικότητα, στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού των μεταφορών που δρομολογούμε και ιδιαίτερα την αναδιάρθρωση των συνδυασμένων μεταφορών, θεωρώ πολύ θετική την αναβάθμιση των τοπικών αεροδρομίων, τόσο προς την κατεύθυνση της διευκόλυνσης των ίδιων των νησιωτών, όσο και της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης. Σε κάθε περίπτωση, όποια έργα υποδομής σχεδιάζονται και υλοποιούνται είναι προς όφελος της ανάπτυξης των νησιών και της αναβάθμισης της ζωής των νησιωτών.
-Τι γίνεται με το νομοσχέδιο για την ίδρυση, τη λειτουργία και την εκμετάλλευση υδατοδρομίων; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για να φτάσουν τα υδροπλάνα στα νησιά;
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το υφυπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ασχολήθηκα στενά με το ζήτημα των υδατοδρομίων, φροντίζοντας να ολοκληρωθούν οι εγκρίσεις προγραμματικών συμβάσεων που εκκρεμούσαν τόσο από τις υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ, όσο και από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και οι οποίες προϋπόθεταν συγκεκριμένες διοικητικές διαδικασίες.
Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε, σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών, για την προετοιμασία του νομοσχεδίου που θέτει το πλαίσιο για την λειτουργία των υδατοδρομίων. Το νομοσχέδιο έχει ολοκληρωθεί και έχει ήδη σταλεί για έγκριση στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG MOVE) η οποία και μας έχει αποστείλει τις παρατηρήσεις της. Τις επόμενες μέρες, με πρωτοβουλία του Υπ. Μεταφορών, αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία απάντησης στα σχόλια Επιτροπής, σχετικά με τα όποια ζητήματα έχουν τεθεί και αφορούν αρμοδιότητες του ΥΝΑΝΠ. Έτσι ολοκληρώνεται και ουσιαστικά η διαδικασία κατάρτισης του νομοσχεδίου και ανοίγει ο δρόμος για την κατάθεσή του στη Βουλή. Αυτή είναι μια τυπική διαδικασία που ακολουθεί κάθε νομοθετικό έργο της κυβέρνησης.
-Μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, η κυβέρνηση είχε μιλήσει για «αντισταθμιστικά μέτρα». Ποια είναι αυτά και πότε θα ανακοινωθούν;
Όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, στο τέλος του 2016, από την Νίσυρο, σχεδιάζονται και προωθούνται μέτρα για την ενίσχυση της πρώτης κατοικίας στα μικρά νησιά, για την ενίσχυση της παραμονής των κατοίκων στα νησιά αυτά, την παροχή ειδικών κινήτρων για την προώθηση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής από τους νησιώτες και μέτρα που θα έχουν στόχο την ανάπτυξη και την διαμόρφωση μιας διαβίωσης, με καλύτερους όρους, για τους κατοίκους.
Τα μέτρα αυτά έχουν μελετηθεί, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, και πρέπει να σας πω ότι είναι κοινή η διαπίστωση για την ανάγκη ισχύς τους, μιας και με αυτό τον τρόπο θα τονωθεί η ντόπια επιχειρηματικότητα και θα ελαφρυνθούν από τις αρνητικές συνέπειες της νησιωτικότητας οι μόνιμοι κάτοικοι. Το χρονοδιάγραμμα νομοθέτησής τους, ελπίζουμε, ότι θα είναι βραχυπρόθεσμο, αλλά αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να είμαστε πιο σαφείς, καθώς είμαστε ακόμη λίγο πριν το κλείσιμο της αξιολόγησης και δεν μπορούμε να ανακοινώσουμε μέτρα με δημοσιονομικό βάρος.
Θέλω όμως να σημειώσω και κάτι επιπλέον. Όπως έχει ήδη φανεί τα πλεονάσματα που καταφέρνει αυτή η κυβέρνηση είναι εντός των στόχων και μέσω της πάταξης της φοροδιαφυγής και της είσπραξης εσόδων από τις «μαύρες λίστες» που δεν τολμούσαν να αγγίξουν καν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, τον Δεκέμβρη του 2016 δώσαμε 13η σύνταξη στους χαμηλοσυνταξιούχους και προστατεύσαμε τα νησιά που είχαν επωμιστεί την προσφυγική κρίση, από την κατάργηση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ. Τα πλεονάσματα που φέρει η ελληνική οικονομία και για το τρέχον έτος, να είναι όλοι σίγουροι πως θα διατεθούν με τρόπο κοινωνικά δίκαιο και προς όφελος των πολιτών εκείνων που έχουν πληγεί από την κρίση και από τις άνισες πολιτικές τόσων χρόνων, όπως οι νησιώτες.
-Έχετε κάνει λόγο περί ευκαιριών για καινοτόμα προγράμματα στα νησιά. Στις Κυκλάδες ποια είναι αυτά τα προγράμματα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν;
Η λογική των καινοτόμων προγραμμάτων είναι η χρήση νέων και ρηξικέλευθων επιστημονικά τεχνολογιών, έχοντας ως βάση ανανεώσιμες ή και φιλικές προς το περιβάλλον πηγές ενέργειας και στοχεύουν στην ενίσχυση και ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των νησιών μας. Τέτοιες τεχνολογίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ακτοπλοΐα, την μετασκευή πλοίων, την αφαλάτωση, την υποστήριξη των ενεργειακών αναγκών των νησιών. Εμείς, σαν υπουργείο, είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις καινοτόμες που θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν τις υποδομές των νησιών μας, αλλά και παράλληλα να αποτελέσουν μοχλούς ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας και της εργασίας και σαν κυβέρνηση δεν θα διστάσουμε να στηρίξουμε, μέσω θεματικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων, αυτές τις προτάσεις, έστω και πιλοτικά. Η πιθανότητα δημιουργίας σταθμών LNG στα λιμάνια, μέσω του προγράμματος Connecting Europe Facility, προκειμένου να αναβαθμιστεί η ναυτιλία μέσω της χρήσης του φυσικού αερίου, αλλά και η εφαρμογή στα νησιά πιλοτικού προγράμματος όπως το cold ironing που θα εφαρμοστεί στην Κυλλήνη της Ηλείας, θα μπορούσαν να βρουν εφαρμογή και στις Κυκλάδες, κάτι που βοηθούσε να τονωθούν οι τοπικές οικονομίες των νησιών.
-Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να επεκταθεί η τουριστική σεζόν στις Κυκλάδες;
Ο στόχος για την επέκταση της τουριστικής σεζόν είναι πρωταρχικός στην ατζέντα του υπουργείου Τουρισμού. Ήδη έχει επιμηκυνθεί από τον Μάρτιο ως τον Νοέμβριο, μέσω των επαφών που έχει αναπτύξει το υπουργείο με τουριστικούς πράκτορες, τις ξένες αεροπορικές εταιρείες, νέες συμφωνίες με τους tour operators στο εξωτερικό. Εξασφαλίστηκε η επέκταση των πτητικών προγραμμάτων και των τουριστικών πακέτων δυο μήνες στην αρχή και στο τέλος της συνήθης περιόδου και ο αμέσως επόμενος στόχος είναι η 12μηνη τουριστική περίοδος.
Δική μας προσπάθεια, μέσα σε αυτό το πλαίσιο των ενεργειών του υπουργείου Τουρισμού είναι να δοθούν κίνητρα για την στήριξη της εργασίας. Ειδικές ρυθμίσεις που θα στοχεύουν στον περιορισμό της μαύρης και αδήλωτης εργασίας και θα προστατεύσουν τον κλάδο των υπαλλήλων στον τουρισμό, που ως επί των πλείστων είναι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών. Παράλληλα θα στοχεύουν στην στήριξη της μικρομεσαίας τουριστικής επιχείρησης πάνω στην οποία βασίζεται η οικονομία των νησιών.
-Πως θα μπορούσε να λυθεί η ανασφάλεια που νιώθουν οι νησιώτες (ιδίως στα μικρά και πιο απομονωμένα νησιά) αναφορικά με την ιατρική τους περίθαλψη;
Η αλήθεια είναι ότι οι νησιώτες αυτό που νιώθουν ως προτεραιότητα για την βελτίωση της καθημερινότητάς τους είναι η αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού δικτύου και η παρουσία γιατρού στο νησί. Ιδίως στον τομέα της ενίσχυσης με ιατρικό προσωπικό των δομών υγείας των νησιών, σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας και το υπουργείο Άμυνας, έχουν γίνει πολλά θετικά βήματα και πολλά νησιά που μέχρι τώρα είχαν παντελή έλλειψη γιατρών, τώρα είναι επαρκώς στελεχωμένα. Παράλληλα λειτουργεί ήδη με μεγάλη εμπιστοσύνη από τον κόσμο το Νοσοκομείο της Σαντορίνης, η βάση αεροδιακομιδής στη Σύρο- και σε λίγο καιρό η βάση αεροδιακομιδής στη Μυτιλήνη. Επίσης είμαστε στην τελική ευθεία για την προμήθεια του ΕΚΑΒ με πλωτά μέσα που θα βοηθήσουν στις θαλάσσιες διακομιδές και θα προσφέρουν τα μέγιστα στην εδραίωση της αίσθησης ασφάλειας των νησιωτών.
-Τα τελευταία χρόνια λόγω κρίσης παρατηρείται έντονα το φαινόμενο πολλοί νέοι να ακολουθούν τη λύση της αποκέντρωσης επιλέγοντας να ζουν στην επαρχία. Τι κίνητρα δίνονται στους νέους σήμερα για να ζήσουν μόνιμα σε ένα νησί;
Πράγματι η επαρχία, σε αντίθεση με την τάση που μέχρι τώρα ίσχυε, ενισχύεται στην προτίμηση των νέων ανθρώπων. Τα νησιά είναι ένα ιδανικό περιβάλλον για να ξεκινήσει ένας νέος την ζωή του καθώς διαθέτουν αρκετές ευκαιρίες λόγω της τουριστικής ανάπτυξης, αλλά και των μονάδων υψηλής παραγωγής τοπικών προϊόντων. Πέρα από αυτό όμως, τα νησιά μας λόγω του φυσικού τους πλούτου και των ήρεμων συνθηκών ζωής, μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των νέων ανθρώπων για να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα στη ζωή τους. Όλα τα παραγωγικά υπουργεία- υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού και Οικονομίας- τρέχουν ήδη και έχουν εξαγγείλει και νέα προγράμματα που στοχεύουν, ιδίως, σε νέους αγρότες, κτηνοτρόφους, συνεταιρισμούς, κοινωνικές ομάδες παραγωγής, επιχειρηματίες και καινοτόμες δράσεις. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να νιώθουν οι νέοι, σήμερα, πως παρά τις δημοσιονομικές δυσκολίες που βιώνει η χώρα μας, προτεραιότητα της κυβέρνησης και ειδικά του υπουργείου Απασχόλησης είναι η στήριξη των νέων ανθρώπων για να δημιουργήσουν ένα μέλλον όπως το ονειρεύονται.
-Ποιο είναι το στοίχημα που θέλετε να κερδίσετε ως υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής;
Για μένα το στοίχημα είναι ένα: να ανατραπεί η φθίνουσα κατάσταση που επικρατούσε στα νησιά, λόγω των επί πολλών χρόνων αρνητικών μέτρων που εφαρμόζονταν και να ανατραπούν οι αρνητικές επιπτώσεις που υφίσταντο οι νησιώτες. Ήρθε ο καιρός τα νησιά μας να βιώσουν ρεαλιστικές πολιτικές που θα τα οδηγήσουν στην ανάπτυξη, στην ευημερία και θα δώσουν στους πολίτες κίνητρα να παραμείνουν και να δημιουργήσουν.
Αναφορικά με το χαρτοφυλάκιο που έχω αναλάβει, στόχοι μας, πάνω στους οποίους δουλεύουμε, είναι πρώτον το επόμενο έτος τα νησιά μας να έχουν υδατική αυτονομία και να μην χρειάζεται να μεταφέρεται νερό με καράβια για να καλυφθούν οι υδατικές ανάγκες, δεύτερον η επόμενη δρομολογιακή περίοδος να περιέχει αναβαθμισμένες μεταφορές από και προς τα νησιά, με ένα καλύτερα σχεδιασμένο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, ενισχυμένο και από τα υδροπλάνα, τρίτον να εφαρμοστούν, σε συνεργασία και με τα υπόλοιπα υπουργεία δέσμες μέτρων που αφορούν οικονομικά και αναπτυξιακά κίνητρα, ενίσχυση των διοικητικών υπηρεσιών και τόνωση της τοπικής παραγωγής, τα οποία θα ενδυναμώσουν την ζωή στα νησιά και θα δώσουν ελπίδα στους νησιώτες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η Φωνή της Τήνου δημοσιεύει κάθε σχόλιο.
Παρακαλούμε να είστε ευγενικοί και να σέβεστε τους συνομιλητές σας. Αποφύγετε τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς.
Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να ΜΗΝ δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε, όπως και να διαγράφονται όταν αυτά εντοπίζονται καθώς δεν ελέγχονται κάθε φορά που αναρτάτε κάποιο σχόλιο.
Τέλος τα σχόλια στο ΜΠΛΟΚ υπάρχουν για να συνεισφέρουν οι αναγνώστες στο διάλογο.
Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.