Σημαντικές αλλαγές είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν στις ενδοκυκλαδικές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο προσεχές μέλλον.
Αυτό προκύπτει από τις τροπολογίες που κατατέθηκαν πρόσφατα και έχουν σχέση με τις πολυετείς συμβάσεις στις άγονες γραμμές.
Πρόκειται για συμβάσεις που είχαν υπογραφεί πριν από την οικονομική κρίση που μαστίζει την Ελλάδα την τελευταία τετραετία και οποίες προέβλεπαν την έμμεση χρηματοδότηση από τις επιδοτήσεις του κράτους για την ακτοπλοϊκή συγκοινωνία, για την απόκτηση νέων πλοίων από τις εταιρείες.
Σημειώνεται ότι μακροχρόνιες συμβάσεις που υιοθετήθηκαν το 2008 και που προέβλεπαν την υποχρέωση αντικατάστασης του πλοίου με νεότερο εντός τριών ετών είχαν υπογράψει η ΝΕΛ (για τα δρομολόγια των Κυκλάδων), η ΛΑΝΕ, και ορισμένες μικρότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες. Παράταση στις συμβάσεις είχε δοθεί με ρυθμίσεις των νόμων 3887 του 2010 και 4072 του 2012.
Σύμφωνα με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Ναυτιλίας στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Τουρισμού, δίνεται η δυνατότητα λύσεως -χωρίς να ζημιωθούν οι εταιρείες- της σύμβασης πριν από τον προκαθορισμένο χρόνο με σκοπό την αποφυγή του ενδεχόμενου ανώμαλης εξέλιξής τους και αδυναμίας εξυπηρέτησης των δρομολογιακών γραμμών.
Ως δεύτερη αιτία το υπουργείο παρουσιάζει την προσπάθεια που γίνεται για τον εξορθολογισμό του δικτύου που εξυπηρετείται με τέτοιες συμβάσεις και την αποδοτικότερη αξιοποίηση των πιστώσεων.
Με άλλη τροπολογία ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου εισάγει τον όρο «εναλλακτικά δρομολόγια» προκειμένου να έχει τη δυνατότητα να καλύψει συγκοινωνιακές ανάγκες νησιών που εξυπηρετούνται με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας και τα δρομολόγια δεν πραγματοποιούνται ή στην περίπτωση που δεν εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την εξυπηρέτησή τους.
Σε αυτή τη περίπτωση ο υπουργός θα έχει τη δυνατότητα να συνάψει προσωρινή σύμβαση απευθείας ανάθεσης με πλοιοκτήτη που έχει δρομολογημένα πλοία σε εναλλακτικά δρομολόγια, αν κρίνεται απολύτως αναγκαίο για λόγους κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής ή κάλυψης επειγουσών συγκοινωνιακών αλλαγών.
Το τελευταίο καλοκαίρι της ΝΕΛ στις Κυκλάδες;
Μετά την ψήφιση των δύο παραπάνω τροπολογιών, κύκλοι μέσα από το χώρο της ακτοπλοΐας εκτιμούν ότι το φετινό καλοκαίρι, πιθανότατα θα είναι το τελευταίο για τη ΝΕΛ στις ενδοκυκλαδικές συγκοινωνίες.
Αφενός γιατί δίνεται πλέον η δυνατότητα στην εταιρία να λύσει τη σύμβαση πριν από τον προκαθορισμένο χρόνο (κανονικά λήγει το 2018) χωρίς να ζημιωθεί (είναι γνωστό ότι η εταιρία αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα). Και αφετέρου, αν συνεχιστεί η τακτική μη εκτέλεσης κάποιων δρομολογίων που προβλέπονται στη σύμβαση (αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια), τότε το υπουργείο Ναυτιλίας θα έχει το δικαίωμα να συνάψει σύμβαση με απευθείας ανάθεση με άλλη εταιρία.
Εκτιμάται, ότι μόνο αν αλλάξουν εντυπωσιακά τα δεδομένα, η NΕΛ θα καταφέρει να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της και σε αυτά που προβλέπουν οι πολυετείς συμβάσεις που έχει υπογράψει.
Blue Star Ferries και Hellenic Sea Ways στον ορίζοντα
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε περίπτωση αποχώρησης ή αντικατάστασης της ΝΕΛ, υπάρχουν εταιρίες οι οποίες ενδιαφέρονται για να αναλάβουν «δράση» στις ενδοκυκλαδικές γραμμές.
Πρόκειται για ένα ζήτημα που εξετάζουν με ενδιαφέρον τόσο η Blue Star Ferries όσο και ηHellenic Sea Ways, εταιρίες οι οποίες μπορούν να αναβαθμίσουν τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες της γραμμής και να βελτιώσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης.
Όλα τα παραπάνω είναι – ακόμη – θεωρητικά. Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό να τα βρούμε μπροστά μας μέσα στους επόμενους μήνες.
Πηγή http://cyclades24.gr
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου