Ούτε και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα μπορούσαν να εξαιρεθούν από τη γενικευμένη επιχείρηση αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού, που επιχειρείται σε όλο το φάσμα του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα με αστραπιαίες ταχύτητες.
Την περασμένη εβδομάδα ο Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Κωστής Μελαχροινός, ανακοίνωσε το σχέδιο αναδιάρθρωσης της επιχείρησης, το οποίο περιλαμβάνει το κλείσιμο 80 περιφερειακών καταστημάτων και την αντικατάστασή τους από πρακτορεία, τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας τους στα αστικά κέντρα, αλλά και τη συγχώνευση της θυγατρικής εταιρίας των ταχυμεταφορών.
Αναδιάρθρωση στα «ζημιογόνα καταστήματα»
Μετά την υπογραφή του «μεσοπρόθεσμου» (Ν.3985/2011) τα ΕΛΤΑ έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης. Η ελληνική ταχυδρομική υπηρεσία μετατράπηκε το 1970 σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και το 1996 έλαβε τη μορφή ανώνυμης εταιρίας, λειτουργώντας με την επωνυμία «Ελληνικά Ταχυδρομεία» (ΕΛΤΑ). Από το 1998 είναι ο καθολικός πάροχος ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, με το Δημόσιο να κατέχει το 90% του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η πρόθεση της εταιρίας για εφαρμογή προγράμματος αναδιάρθρωσης έχει εξαγγελθεί από τις αρχές του χρόνου, κατόπιν και της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2012, βάσει των οποίων τα ΕΛΤΑ κατέγραψαν ζημιές ύψους 9 εκατ. ευρώ. Μόλις τον προηγούμενο μήνα όμως εγκρίθηκε το συνολικό επιχειρησιακό πλάνο.
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρίας, η αναδιάρθρωση αφορά στα πλέον μειονεκτικά, από άποψη εσόδων, και τα περισσότερο ζημιογόνα καταστήματα, τα έσοδα των οποίων είναι ιδιαίτερα περιορισμένα και τα οποία βρίσκονται κυρίως στην επαρχία. Για τα καταστήματα αυτά προβλέπεται η αντικατάστασή τους, ενώ από το φθινόπωρο έως τις αρχές του νέου έτους η ίδια κίνηση θα γίνει σε αστικά καταστήματα ΕΛΤΑ, τα οποία σύντομα θα ξεκινήσουν να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο έως και 12 ώρες, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους έναντι των ιδιωτικών εταιρειών που παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες, ιδίως στον κλάδο των δεμάτων, που είναι και ο πλέον αποδοτικός.
Δεν σχεδιάζονται απολύσεις-Αναγκαίες οι μετακινήσεις
Σε ό,τι αφορά στο μέλλον του προσωπικού που εργάζεται στα καταστήματα που πρόκειται να κλείσουν, ο κ. Μελαχροινός υποστήριξε ότι απολύσεις δεν σχεδιάζονται, κάνοντας, αντιθέτως, αναφορά στις 820 επικείμενες προσλήψεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε προς ενίσχυση του επιχειρήματός του, «αν συμβεί αυτό στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, τότε θα πρέπει το γράμμα να πηγαίνει με μπουκάλι στα νησιά, με περιστέρι στα βουνά και με αραμπά στην πόλη». Παρόλα αυτά, το προσωπικό θα κληθεί να μετακινηθεί προκειμένου να ενισχύσει μεγαλύτερα ταχυδρομικά καταστήματα, κατά προτίμηση εντός νομού, όπως περίπου συμβαίνει κατ’ αντιστοιχία και με το μέτρο της κινητικότητας που εφαρμόζεται στον δημόσιο τομέα. Πάντως, ο κ. Μελαχροινός υπογράμμισε ότι σε ό,τι αφορά στους εργαζομένους, δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με το εργασιακό τους καθεστώς, τη θέση, ή τη μισθολογική τους κατάσταση, κάνοντας όμως, στον αντίποδα, λόγο για το μεγάλο διακύβευμα των ΕΛΤΑ στην παρούσα συγκυρία που είναι «η επίτευξη της ανταγωνιστικότητας και της μέγιστης δυνατής απόδοσης σε σχέση με τον κίνδυνο αποδιάρθρωσης και συνακόλουθα κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας», αφήνοντας, έτσι, ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα.
Άγνωστη η «λίστα των 80»
Από το «λουκέτο» στα 80 περιφερειακά ταχυδρομικά καταστήματα η εταιρία εκτιμά ότι θα εξοικονομήσει 2,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το σχέδιο, τα ζημιογόνα καταστήματα που εδρεύουν σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές θα μετατραπούν σε πρακτορεία μέσω της σύναψης συμβάσεων μεταξύ της εταιρίας και ιδιωτών ή ακόμη και με δημοτικές επιχειρήσεις, κοινωνικούς συνεταιρισμούς κ.λπ. Παρά τις επίμονες ερωτήσεις που τέθηκαν από δημοσιογράφους στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, αναφορικά με το ποια είναι η τελική «λίστα των 80», ο κ. Μελαχροινός απάντησε ότι η λίστα είναι αναρτημένη στο διαδίκτυο, παρόλα αυτά, πουθενά δεν υπάρχει συγκεκριμένη ανάρτηση με τα καταστήματα που πρόκειται να κλείσουν.
Το θέμα της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ και της συνακόλουθης συρρίκνωσης καταστημάτων δεν είναι νέο ούτε για τον νομό Κυκλάδων. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας παραδέχθηκε ότι πρόκειται για έναν σχεδιασμό σε πανελλήνια κλίμακα ο οποίος υπάρχει τουλάχιστον προ τριετίας, έχοντας και τότε προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις στις Κυκλάδες. Το θέμα είχε θέσει και πέρυσι τον Οκτώβριο προς τον αρμόδιο Υπουργό ο Πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος Κυκλάδων, της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ν. Αιγαίου, Γιάννης Δεκαβάλλας, ζητώντας την επανεξέταση της απόφασης περί ιδιωτικοποίησης. Μένει τώρα να δούμε αν στη «λίστα των 80» περιλαμβάνονται ταχυδρομικά καταστήματα που θεωρούνται ζημιογόνα στον νομό Κυκλάδων.
Πάντως, ενδεικτικό της έλλειψης τεκμηρίωσης εκ μέρους της Διοίκησης των ΕΛΤΑ σχετικά με το ποια ακριβώς είναι τα υποκαταστήματα που πρόκειται να κλείσουν είναι ότι σε σχετική ερώτηση που απηύθυναν 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, ζητούν, μεταξύ άλλων, να κατατεθεί στη βουλή η απόφαση του ΔΣ των ΕΛΤΑ στην οποία αναφέρονται τα ταχυδρομικά γραφεία που καταργούνται με ειδικά αναφορά στις αιτιολογία για το καθένα ξεχωριστά.
Την περασμένη εβδομάδα ο Πρόεδρος του ΔΣ και Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Κωστής Μελαχροινός, ανακοίνωσε το σχέδιο αναδιάρθρωσης της επιχείρησης, το οποίο περιλαμβάνει το κλείσιμο 80 περιφερειακών καταστημάτων και την αντικατάστασή τους από πρακτορεία, τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας τους στα αστικά κέντρα, αλλά και τη συγχώνευση της θυγατρικής εταιρίας των ταχυμεταφορών.
Αναδιάρθρωση στα «ζημιογόνα καταστήματα»
Μετά την υπογραφή του «μεσοπρόθεσμου» (Ν.3985/2011) τα ΕΛΤΑ έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης. Η ελληνική ταχυδρομική υπηρεσία μετατράπηκε το 1970 σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου και το 1996 έλαβε τη μορφή ανώνυμης εταιρίας, λειτουργώντας με την επωνυμία «Ελληνικά Ταχυδρομεία» (ΕΛΤΑ). Από το 1998 είναι ο καθολικός πάροχος ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, με το Δημόσιο να κατέχει το 90% του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η πρόθεση της εταιρίας για εφαρμογή προγράμματος αναδιάρθρωσης έχει εξαγγελθεί από τις αρχές του χρόνου, κατόπιν και της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2012, βάσει των οποίων τα ΕΛΤΑ κατέγραψαν ζημιές ύψους 9 εκατ. ευρώ. Μόλις τον προηγούμενο μήνα όμως εγκρίθηκε το συνολικό επιχειρησιακό πλάνο.
Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρίας, η αναδιάρθρωση αφορά στα πλέον μειονεκτικά, από άποψη εσόδων, και τα περισσότερο ζημιογόνα καταστήματα, τα έσοδα των οποίων είναι ιδιαίτερα περιορισμένα και τα οποία βρίσκονται κυρίως στην επαρχία. Για τα καταστήματα αυτά προβλέπεται η αντικατάστασή τους, ενώ από το φθινόπωρο έως τις αρχές του νέου έτους η ίδια κίνηση θα γίνει σε αστικά καταστήματα ΕΛΤΑ, τα οποία σύντομα θα ξεκινήσουν να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο έως και 12 ώρες, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους έναντι των ιδιωτικών εταιρειών που παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες, ιδίως στον κλάδο των δεμάτων, που είναι και ο πλέον αποδοτικός.
Δεν σχεδιάζονται απολύσεις-Αναγκαίες οι μετακινήσεις
Σε ό,τι αφορά στο μέλλον του προσωπικού που εργάζεται στα καταστήματα που πρόκειται να κλείσουν, ο κ. Μελαχροινός υποστήριξε ότι απολύσεις δεν σχεδιάζονται, κάνοντας, αντιθέτως, αναφορά στις 820 επικείμενες προσλήψεις. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε προς ενίσχυση του επιχειρήματός του, «αν συμβεί αυτό στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, τότε θα πρέπει το γράμμα να πηγαίνει με μπουκάλι στα νησιά, με περιστέρι στα βουνά και με αραμπά στην πόλη». Παρόλα αυτά, το προσωπικό θα κληθεί να μετακινηθεί προκειμένου να ενισχύσει μεγαλύτερα ταχυδρομικά καταστήματα, κατά προτίμηση εντός νομού, όπως περίπου συμβαίνει κατ’ αντιστοιχία και με το μέτρο της κινητικότητας που εφαρμόζεται στον δημόσιο τομέα. Πάντως, ο κ. Μελαχροινός υπογράμμισε ότι σε ό,τι αφορά στους εργαζομένους, δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με το εργασιακό τους καθεστώς, τη θέση, ή τη μισθολογική τους κατάσταση, κάνοντας όμως, στον αντίποδα, λόγο για το μεγάλο διακύβευμα των ΕΛΤΑ στην παρούσα συγκυρία που είναι «η επίτευξη της ανταγωνιστικότητας και της μέγιστης δυνατής απόδοσης σε σχέση με τον κίνδυνο αποδιάρθρωσης και συνακόλουθα κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας», αφήνοντας, έτσι, ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα.
Άγνωστη η «λίστα των 80»
Από το «λουκέτο» στα 80 περιφερειακά ταχυδρομικά καταστήματα η εταιρία εκτιμά ότι θα εξοικονομήσει 2,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το σχέδιο, τα ζημιογόνα καταστήματα που εδρεύουν σε αγροτικές και ημιαστικές περιοχές θα μετατραπούν σε πρακτορεία μέσω της σύναψης συμβάσεων μεταξύ της εταιρίας και ιδιωτών ή ακόμη και με δημοτικές επιχειρήσεις, κοινωνικούς συνεταιρισμούς κ.λπ. Παρά τις επίμονες ερωτήσεις που τέθηκαν από δημοσιογράφους στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, αναφορικά με το ποια είναι η τελική «λίστα των 80», ο κ. Μελαχροινός απάντησε ότι η λίστα είναι αναρτημένη στο διαδίκτυο, παρόλα αυτά, πουθενά δεν υπάρχει συγκεκριμένη ανάρτηση με τα καταστήματα που πρόκειται να κλείσουν.
Το θέμα της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ και της συνακόλουθης συρρίκνωσης καταστημάτων δεν είναι νέο ούτε για τον νομό Κυκλάδων. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας παραδέχθηκε ότι πρόκειται για έναν σχεδιασμό σε πανελλήνια κλίμακα ο οποίος υπάρχει τουλάχιστον προ τριετίας, έχοντας και τότε προκαλέσει σημαντικές αντιδράσεις στις Κυκλάδες. Το θέμα είχε θέσει και πέρυσι τον Οκτώβριο προς τον αρμόδιο Υπουργό ο Πρόεδρος του τοπικού παραρτήματος Κυκλάδων, της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ν. Αιγαίου, Γιάννης Δεκαβάλλας, ζητώντας την επανεξέταση της απόφασης περί ιδιωτικοποίησης. Μένει τώρα να δούμε αν στη «λίστα των 80» περιλαμβάνονται ταχυδρομικά καταστήματα που θεωρούνται ζημιογόνα στον νομό Κυκλάδων.
Πάντως, ενδεικτικό της έλλειψης τεκμηρίωσης εκ μέρους της Διοίκησης των ΕΛΤΑ σχετικά με το ποια ακριβώς είναι τα υποκαταστήματα που πρόκειται να κλείσουν είναι ότι σε σχετική ερώτηση που απηύθυναν 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, ζητούν, μεταξύ άλλων, να κατατεθεί στη βουλή η απόφαση του ΔΣ των ΕΛΤΑ στην οποία αναφέρονται τα ταχυδρομικά γραφεία που καταργούνται με ειδικά αναφορά στις αιτιολογία για το καθένα ξεχωριστά.
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου