«Πακέτο» φοροελαφρύνσεων ετοιμάζει η κυβέρνηση, το οποίο όμως θα εφαρμοστεί στη «μετά τρόικα» εποχή (από το 2015 και μετά), παράλληλα με το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί και χωρίς να αλλάζουν οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών δήλωσε χθες πως το Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ) έχει ήδη ξεκινήσει να καταρτίζει έκθεση σχετικά με την αποτελεσματικότητα των εισπρακτικών –κυρίως– μέτρων που ελήφθησαν τα τέσσερα τελευταία χρόνια. Στόχος είναι να διαπιστωθεί η σχέση μεταξύ απόδοσης και κοινωνικού κόστους των συγκεκριμένων μέτρων. Εκτός από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, για τον οποίο έχει γίνει αντίστοιχη μελέτη, η κυβέρνηση εντάσσει στο πλαίσιο των μέτρων που θα επαναξιολογήσει την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης, τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων και άλλες παρεμβάσεις που αποσκοπούσαν στην τόνωση των εσόδων.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, αυτό που προέχει είναι η υλοποίηση των προαπαιτούμενων μέτρων για την εκταμίευση των δύο υποδόσεων του καλοκαιριού, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, αλλά κυρίως για την εμπέδωση του κλίματος αξιοπιστίας που έχει αρχίσει να χτίζει η Ελλάδα έναντι των εταίρων της. Αλλωστε, το ίδιο στέλεχος του υπουργείου ανέφερε χθες πως δεν πρέπει να οπισθοχωρήσει η κυβέρνηση στο πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων και οι όποιες αλλαγές γίνουν στο σκέλος των μέτρων δεν θα επηρεάζουν τους δημοσιονομικούς στόχους.
Αυτό, όμως, δεν σταματάει το ΣΟΕ από το να δημιουργήσει μία «εργαλειοθήκη» –ή, σε τεχνικούς όρους, μία «ανάλυση ευαισθησίας»– η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να αξιολογεί καλύτερα τα μέτρα της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής. Επίσης, θα χρησιμοποιηθεί και ως διαπραγματευτικό όπλο της κυβέρνησης ενόψει των διαπραγματεύσεων με την τρόικα που θα ξεκινήσουν από Σεπτέμβριο, αλλά και της κατάρτισης του νέου προϋπολογισμού. Βέβαια, ο ίδιος αξιωματούχος του υπουργείου ξεκαθάρισε ότι αυτή η «ανάλυση ευαισθησίας» δεν θα οδηγήσει στην «αφαίρεση» μέτρων που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι οι όποιες αλλαγές μπορεί να προκύψουν θα γίνουν υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα τεθεί εν αμφιβόλω η επίτευξη των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Ωστόσο, όπως επισήμανε, θα πρέπει ταυτόχρονα να ξέρουμε τις εναλλακτικές διαδρομές που οδηγούν στον ίδιο στόχο και πρόσθεσε πως θα πρέπει να διατηρήσουμε αυτό που πετύχαμε ως χώρα και παράλληλα να δείξουμε στον πολίτη ότι κάτι πάει καλά. «Πρέπει επιτέλους να βάλουμε πόδι και να πούμε ότι ως Ελλάδα αυτό θέλουμε να κάνουμε και να τους δείξουμε ότι το κατέχουμε», σημείωσε. Μάλιστα, υποστήριξε ότι αυτή η «ανάλυση ευαισθησίας» των μέτρων που έχουν εφαρμοστεί θα έπρεπε να είχε γίνει «δύο χρόνια πριν και να την είχαμε χρησιμοποιήσει με τους δανειστές».
Πέραν της επαναξιολόγησης των μέτρων που έχουν εφαρμοστεί, στις προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου και του νέου υπουργού Οικονομικών Γκ. Χαρδούβελη υπάρχουν άλλα δύο σημαντικά ζητήματα:
1. Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Κορυφαίος παράγοντας του υπουργείου επισήμανε χθες πως μόνο μέσω αυτής της οδού θα «βρούμε κεφάλαια και έσοδα» και θα ελαφρυνθεί ο πολίτης, ενώ σημείωσε ότι ο κ. Χαρδούβελης έχει την πρόθεση να ασχοληθεί με αυτό το ζήτημα «πολύ περισσότερο από τους παλαιότερους υπουργούς». Η στρατηγική καταπολέμησης της φοροδιαφυγής θα σχεδιαστεί από κοινού με τη νέα γενική γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Αικατερίνη Σαββαΐδου, με τον κ. Χαρδούβελη να θεωρεί βασική τομή στο φορολογικό την «ηλεκτρονικοποίηση και την αποφυγή επαφής πολίτη και εφορίας».
2. Η ενίσχυση της ρευστότητας της οικονομίας. Ο ίδιος παράγοντας του υπουργείου υποστήριξε ότι οι τράπεζες θα πρέπει να επιλύσουν τα «προβληματικά δάνειά τους» και μέσω αυτής της οδού δίνεται η «ευκαιρία να αναδιαρθρωθεί ο ιδιωτικός τομέας. Θα απαιτηθούν 3 έως 4 χρόνια», αλλά σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να προχωρήσει η αναδιάρθρωση.
Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο νέας ομολογιακής έκδοσης από την Ελλάδα, κορυφαίος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών αρκέστηκε να δηλώσει πως το θέμα θα αξιολογηθεί εν καιρώ, αφού κάτι τέτοιο δεν προαναγγέλλεται, κάνοντας λόγο αόριστα για το επόμενο εξάμηνο.
Από την εισφορά αλληλεγγύης έως τον ΕΦΚ στα καύσιμα
Σειρά φόρων που έχουν επιβληθεί τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στο μικροσκόπιο του οικονομικού επιτελείου, το οποίο επεξεργάζεται εναλλακτικά σενάρια για την ελάφρυνση των επιβαρύνσεων που έχουν προκληθεί. Χθες, κορυφαίο στέλεχος του ΥΠΟΙΚ αναφέρθηκε στην επαναξιολόγηση των εν λόγω μέτρων. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα μέτρα και τα σενάρια που εξετάζονται είναι:
1. Ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Το ενδεχόμενο κατάργησής της για μερίδα πολιτών (π.χ. συνταξιούχοι) ή μείωσης των συντελεστών που εφαρμόζονται είναι υπό σκέψη.
2. Ενιαίος Φόρος Ακινήτων. Σύμφωνα με τον κορυφαίο παράγοντα του υπουργείου, πρέπει να επανεξεταστούν τα χαρακτηριστικά του φόρου με νηφαλιότητα, καθώς υπάρχει οριζόντια φιλοσοφία σε μερικές πτυχές του. Ενα σενάριο θα μπορούσε να είναι η θέσπιση αφορολόγητου ορίου της τάξης των 30.000 ευρώ αντικειμενικής αξίας και η αναπροσαρμογή των συντελεστών με βάση τους οποίους υπολογίζεται ο ΕΝΦΙΑ για κάθε κατηγορία ακινήτου.
3. ΕΦΚ στα καύσιμα. Η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο ήδη έχουν ζητήσει τη μείωσή του, καθώς έχει διαπιστωθεί ότι δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα. Το θέμα θα τεθεί στην ερχόμενη διαπραγμάτευση με την τρόικα και στόχος είναι να μειωθεί ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης ακόμα και κατά 20%.
4. Μείωση των φορολογικών συντελεστών για μισθωτούς και συνταξιούχους. Η προσέγγιση είναι να μειωθούν σταδιακά και από 42% που είναι σήμερα ο υψηλότερος συντελεστής, να υποχωρήσει στα επίπεδα του 33%.
5. Μείωση φορολογικών συντελεστών για τα νομικά πρόσωπα. Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι αποτελεί βασική της προτεραιότητα και στα σενάρια που έχει επεξεργαστεί είναι να υποχωρήσει αρχικά στο 20% ο συντελεστής και σε δεύτερο στάδιο στο 15%.
6. Μείωση του τέλους επιτηδεύματος στα 500 ευρώ από 650 ευρώ που είναι σήμερα.
7. Μείωση των συντελεστών ΦΠΑ. Ο πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει ότι ο συντελεστής ΦΠΑ θα υποχωρήσει στο 12%, από 23% που είναι σήμερα.
8. Αλλαγές στις ρυθμίσεις οφειλών προς εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία. Στελέχη του οικονομικού επιτελείου θεωρούν ότι οι ρυθμίσεις αυτές δεν έχουν αποφέρει τα έσοδα που είχαν υπολογιστεί και στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείουν κάποιες αλλαγές. Τέτοιες θα μπορούσαν να αφορούν στην πάγια ρύθμιση και κατάργηση των εμπράγματων εγγυήσεων.
9. Σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης. Το σενάριο που έχει επεξεργαστεί το οικονομικό επιτελείο προβλέπει αρχικά τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης για τα αυτοκίνητα, τις κατοικίες, τις πισίνες και τα σκάφη αναψυχής που κατέχουν οι φορολογούμενοι, η οποία θα μπορούσε να ισχύσει από τα εισοδήματα του 2014. Στη συνέχεια, από το 2016 (εισοδήματα 2015) και υπό την προϋπόθεση ότι θα βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο θα μπορούσαν να καταργηθούν.
Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι η αλλαγή σε όλους αυτούς τους φόρους δεν είναι κάτι εύκολο και κάτι που μπορεί να γίνει από τη μία στιγμή στην άλλη. Ενδεικτικό της δυσκολίας να αλλάξει το μείγμα της φορολογικής πολιτικής είναι ότι στον προηγούμενο έλεγχο της τρόικας, η κυβέρνηση είχε ζητήσει τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και τη διατήρηση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση. Τελικά, το δεύτερο έγινε, αλλά το πρώτο όχι.
Η κυβέρνηση για να επιτύχει αλλαγές θα πρέπει να έχει στοιχειοθετήσει τους λόγους που το κάθε μέτρο απέτυχε, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να διασφαλίζεται η είσπραξη των εσόδων που έχουν συμφωνηθεί. Γι’ αυτό και κορυφαίος παράγοντας του οικονομικού επιτελείου χαρακτήριζε χθες την πάταξη της φοροδιαφυγής τον σημαντικότερο στόχο, καθώς είναι ο μοναδικός τρόπος για να εξευρεθούν πόροι που θα καλύψουν τα κενά από τη γενικότερη φορολογική ελάφρυνση που επιδιώκει η κυβέρνηση.
Αρνητική η τρόικα, καθώς ανησυχεί για τα έσοδα
Με αρνητική διάθεση αντιμετώπιζε ανέκαθεν η τρόικα τις προθέσεις των ελληνικών κυβερνήσεων για μειώσεις φόρων ή ακόμα και για γενικότερη αλλαγή του μείγματος της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής.
Ο λόγος για τον οποίο η τρόικα δεν θέλει ακόμα και σήμερα να συζητάει για φοροελαφρύνσεις είναι ότι πιστεύει πως με τέτοιες κινήσεις θα καταρρεύσουν τα έσοδα. Από την αρχή της κρίσης έχει την άποψη ότι οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές μπορεί να οδηγούν σε χαμηλή κατανάλωση ή και μηδενική αποταμίευση, αλλά είναι ένα ασφαλές μέσο για να εισπραχθούν σημαντικά έσοδα. Σε συνδυασμό, δε, με το μεγάλο ύψος της «σκιώδους οικονομίας» στην Ελλάδα και της φοροδιαφυγής που έως τώρα δεν έχει περιοριστεί σε ικανοποιητικό βαθμό, οδηγείτο πάντα στο να μην αποδέχεται μειώσεις φόρων και παρόμοιες παρεμβάσεις.
Δεδομένων, όμως, των πιέσεων της κυβέρνησης τα τελευταία χρόνια για αλλαγές στη φορολογική πολιτική που θα ελαφρύνουν τους φορολογουμένους, η τρόικα «έριξε» στο τραπέζι των συζητήσεων τον όρο «ισοδύναμα μέτρα». Δηλαδή, εφόσον η κυβέρνηση επέμενε να μειώσει ένα φόρο, η τρόικα θα συμφωνούσε υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να λάβει ένα άλλο μέτρο που θα κάλυπτε πιθανή «τρύπα» στα έσοδα από τη συγκεκριμένη μείωση.
Πέραν αυτών, ένας ακόμα παράγοντας που λειτουργεί ανασταλτικά για την τρόικα όταν πρόκειται να δώσει την έγκρισή της για κάποια μείωση φόρου είναι ότι εάν ανάψει το «πράσινο φως», φοβάται πως υπάρχει ο κίνδυνος το πολιτικό σύστημα να «χαλαρώσει». Θα εκλάβει την υποχώρηση της τρόικας ως ένδειξη ολοκλήρωσης του προγράμματος και δεν θα στηρίξει τη συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής και της εφαρμογής του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, με αποτέλεσμα να χαθούν οι θυσίες που έχουν γίνει έως τώρα. Η άποψη αυτή της τρόικας δείχνει ότι δεν θεωρεί αξιόπιστο το ελληνικό πολιτικό σύστημα και γι’ αυτό η κυβέρνηση επιμένει ότι μόνο μέσω της πιστής τήρησης των συμφωνηθέντων θα μπορέσει να διεκδικήσει ελαφρύνσεις για τους φορολογουμένους.
Πηγή: Καθημερινή - aftodioikisi.gr
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου