«Σύμφωνα με τον Δείκτη της Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητας (Global Competitiveness Index – GCI) του WEF, η Ελλάδα εμφάνισε βελτίωση στις τελευταίες δύο μετρήσεις και
βρίσκεται στην 81η θέση. Αν αναλογιστούμε ότι το 2001-2002 βρισκόμασταν στη 36η θέση, αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε απολέσει σημαντικό έδαφος».Στα βήματα που πρέπει να γίνουν ακόμη για να καταστεί πιο ανταγωνιστική η ελληνική οικονομία, αναφέρεται σε συνέντευξή του στη «δ», ο οικονομολόγος κ. Μιχάλης Δρίτσας.
«Η Ελλάδα οφείλει να θέσει ως στόχο το μέσο όρο του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, επίδοση που έχουν επιτύχει η Ιταλία και η Ισπανία. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν είναι το πόσες ώρες εργαζόμαστε αλλά πόσο παραγωγικοί είμαστε», εξηγεί ο κ. Δρίτσας.
Σε ερώτηση σχετικά με την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, ο κ. Δρίτσας δηλώνει:
«Αναφορικά με τον δείκτη εισαγωγής της Καινοτομίας στις Επιχειρήσεις που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από το Εθνικό Κέντρο Ερευνών, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κατατάσσεται στην 7η θέση ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες σε ποσοστό 48,5% έναντι 52,3% του μέσου όρου της χώρας, συνεπώς σε αυτή την κατηγορία υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης».
Ο κ. Μιχάλης Δρίτσας αναφέρεται και στις δυνατότητες που δίνονται στους επιχειρηματίες να χρηματοδοτηθούν μέσω του ΕΣΠΑ.
Η συνέντευξη του κ. Μιχάλη Δρίτσα, αναλυτικά:
• Με αφορμή την ομιλία που πραγματοποιήσατε στη Ρόδο, πόσο ανταγωνιστική μπορεί να είναι η ελληνική οικονομία;
Σύμφωνα με τον Δείκτη της Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητος (Global Competitiveness Index – GCI) του WEF, η Ελλάδα εμφάνισε βελτίωση στις τελευταίες δύο μετρήσεις και βρίσκεται στην 81η θέση. Αν αναλογιστούμε ότι το 2001-2002 βρισκόμασταν στη 36η θέση, αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε απολέσει σημαντικό έδαφος. Με τα σημερινά δεδομένα εκτιμώ ότι πρέπει να προσεγγίσουμε χώρες όπως η Ισπανία (35η), Πορτογαλία (36η) και Τσεχία (37η) θέση. Αν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις, που βόηθησαν να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα τα τελευταία έτη, τότε μπορεί να καλυφθεί το χαμένο έδαφος. Επίσης σύμφωνα με το Δείκτη Παραγωγικότητας της Εργασίας του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα οφείλει να θέσει ως στόχο το μέσο όρο του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, επίδοση που έχουν επιτύχει η Ιταλία και η Ισπανία. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν είναι το πόσες ώρες εργαζόμαστε αλλά πόσο παραγωγικοί είμαστε.
Σύμφωνα με τον Δείκτη της Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητος (Global Competitiveness Index – GCI) του WEF, η Ελλάδα εμφάνισε βελτίωση στις τελευταίες δύο μετρήσεις και βρίσκεται στην 81η θέση. Αν αναλογιστούμε ότι το 2001-2002 βρισκόμασταν στη 36η θέση, αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε απολέσει σημαντικό έδαφος. Με τα σημερινά δεδομένα εκτιμώ ότι πρέπει να προσεγγίσουμε χώρες όπως η Ισπανία (35η), Πορτογαλία (36η) και Τσεχία (37η) θέση. Αν συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις, που βόηθησαν να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα τα τελευταία έτη, τότε μπορεί να καλυφθεί το χαμένο έδαφος. Επίσης σύμφωνα με το Δείκτη Παραγωγικότητας της Εργασίας του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα οφείλει να θέσει ως στόχο το μέσο όρο του ΟΟΣΑ και της ΕΕ, επίδοση που έχουν επιτύχει η Ιταλία και η Ισπανία. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν είναι το πόσες ώρες εργαζόμαστε αλλά πόσο παραγωγικοί είμαστε.
• Πόσο ανταγωνιστικές είναι οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στη Ρόδο και στα άλλα νησιά του νομού και ποιά βήματα πρέπει να γίνουν ακόμη;
Αναφορικά με τον δείκτη εισαγωγής της Καινοτομίας στις Επιχειρήσεις που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από το Εθνικό Κέντρο Ερευνών, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κατατάσσεται στην 7η θέση ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες σε ποσοστό 48,5% έναντι 52,3% του μέσου όρου της χώρας, συνεπώς σε αυτή την κατηγορία υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
Αναφορικά με τον δείκτη εισαγωγής της Καινοτομίας στις Επιχειρήσεις που δημοσιεύτηκε πρόσφατα από το Εθνικό Κέντρο Ερευνών, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κατατάσσεται στην 7η θέση ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες σε ποσοστό 48,5% έναντι 52,3% του μέσου όρου της χώρας, συνεπώς σε αυτή την κατηγορία υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.
• Σε ποια θέση είναι το Νότιο Αιγαίο από πλευράς ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης;
Δυστυχώς δεν υπάρχουν μετρήσεις ανταγωνιστικότητας σε επίπεδο νήσων.
Σύμφωνα όμως με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, που μεταξύ άλλων παραγόντων, λαμβάνουν σημαντικά υπόψη το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν ανά κάτοικο, η Αττική και το Νότιο Αιγαίο παραμένουν, ακόμα και μετά την κρίση, στην κατηγορία των πιο ανταγωνιστικών περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 28.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν μετρήσεις ανταγωνιστικότητας σε επίπεδο νήσων.
Σύμφωνα όμως με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, που μεταξύ άλλων παραγόντων, λαμβάνουν σημαντικά υπόψη το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν ανά κάτοικο, η Αττική και το Νότιο Αιγαίο παραμένουν, ακόμα και μετά την κρίση, στην κατηγορία των πιο ανταγωνιστικών περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης των 28.
• Εδώ και τρεις μήνες η ελληνική κυβέρνηση είναι σε διάλογο με τους δανειστές για την πληρωμή του χρέους. Αισιοδοξείτε πως θα υπάρξει συμφωνία;
Αν και δεν είναι θέμα της αρμοδιότητάς μου, σε προσωπικό επίπεδο ευελπιστώ, όπως και όλοι οι Έλληνες, ότι σύντομα θα επιτευχθεί μία συμφωνία που θα συμβάλει στη σταθερότητα, στην πρόοδο και ευημερία της χώρας.
• Μπορούν να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που εμποδίζουν την πρόσβαση των επιχειρήσεων σε προγράμματα χρηματοδότησης, όπως το ΕΣΠΑ;
Το ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου θα προσφέρει χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνεργασία με ενδιάμεσους χρηματοδοτικούς φορείς όπως τράπεζες και επενδυτικά σχήματα, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των υφιστάμενων επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων καινοτόμων.
Πρόκειται για τις εξής κατηγορίες:
• Δάνεια Επιμερισμού Κινδύνου, για επενδύσεις & κεφάλαιο κίνησης με καλύτερους όρους σε ό,τι αφορά στο κόστος (χαμηλά επιτόκια)
• Εγγυήσεις, οι οποίες αποτελούν εργαλεία τα οποία επιτρέπουν την πρόσβαση δικαιούχων σε τραπεζικά προϊόντα με καλύτερους όρους, κυρίως σε ό,τι αφορά στις απαιτούμενες εξασφαλίσεις
• Επιχειρηματικά Κεφάλαια για υποστήριξη σε νεοσύστατες, νέες, αναπτυσσόμενες, δυναμικές, καινοτόμες επιχειρήσεις για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, της καινοτομίας και της δημιουργίας θέσεων εργασίας.
• Μικροπίστωση (Μικροδάνεια) (< 25.000 €) για ειδικές κατηγορίες νέων επιχειρηματιών, τα οποία παρέχονται συνήθως από μη τραπεζικούς οργανισμούς και η αξιολόγηση των δικαιούχων δε βασίζεται σε τραπεζικά κριτήρια.
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία δύνανται να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά με τις πιο γνωστές στους επενδυτές, μη επιστρεπτέες ενισχύσεις (επιδοτήσεις).
Οι τρεις πρώτες κατηγορίες χρηματοδοτικών εργαλείων υπήρχαν και στο ΕΣΠΑ της Προγραμματικής Περιόδου 2007-2013 μέσω προϊόντων του JERMIE και του ΕΤΕΑΝ. H απορρόφησή τους κρίνεται σχετικά ικανοποιητική, ενώ θα ήταν πιο κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ αν οι συνθήκες στην ελληνική οικονομία και στον τραπεζικό κλάδο ήταν περισσότερο ομαλές.
Η χρήση των χρηματοδοτικών εργαλείων προωθείται έντονα από την κοινότητα, διότι είναι «ανακυκλούμενα», δεδομένου ότι μετά την αποπληρωμή του δανείου από τον επενδυτή, το κεφάλαιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άλλους επενδυτές στο μέλλον.
Αν και δεν είναι θέμα της αρμοδιότητάς μου, σε προσωπικό επίπεδο ευελπιστώ, όπως και όλοι οι Έλληνες, ότι σύντομα θα επιτευχθεί μία συμφωνία που θα συμβάλει στη σταθερότητα, στην πρόοδο και ευημερία της χώρας.
• Μπορούν να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που εμποδίζουν την πρόσβαση των επιχειρήσεων σε προγράμματα χρηματοδότησης, όπως το ΕΣΠΑ;
Το ΕΣΠΑ της νέας προγραμματικής περιόδου θα προσφέρει χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνεργασία με ενδιάμεσους χρηματοδοτικούς φορείς όπως τράπεζες και επενδυτικά σχήματα, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των υφιστάμενων επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων καινοτόμων.
Πρόκειται για τις εξής κατηγορίες:
• Δάνεια Επιμερισμού Κινδύνου, για επενδύσεις & κεφάλαιο κίνησης με καλύτερους όρους σε ό,τι αφορά στο κόστος (χαμηλά επιτόκια)
• Εγγυήσεις, οι οποίες αποτελούν εργαλεία τα οποία επιτρέπουν την πρόσβαση δικαιούχων σε τραπεζικά προϊόντα με καλύτερους όρους, κυρίως σε ό,τι αφορά στις απαιτούμενες εξασφαλίσεις
• Επιχειρηματικά Κεφάλαια για υποστήριξη σε νεοσύστατες, νέες, αναπτυσσόμενες, δυναμικές, καινοτόμες επιχειρήσεις για την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, της καινοτομίας και της δημιουργίας θέσεων εργασίας.
• Μικροπίστωση (Μικροδάνεια) (< 25.000 €) για ειδικές κατηγορίες νέων επιχειρηματιών, τα οποία παρέχονται συνήθως από μη τραπεζικούς οργανισμούς και η αξιολόγηση των δικαιούχων δε βασίζεται σε τραπεζικά κριτήρια.
Τα χρηματοδοτικά εργαλεία δύνανται να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά με τις πιο γνωστές στους επενδυτές, μη επιστρεπτέες ενισχύσεις (επιδοτήσεις).
Οι τρεις πρώτες κατηγορίες χρηματοδοτικών εργαλείων υπήρχαν και στο ΕΣΠΑ της Προγραμματικής Περιόδου 2007-2013 μέσω προϊόντων του JERMIE και του ΕΤΕΑΝ. H απορρόφησή τους κρίνεται σχετικά ικανοποιητική, ενώ θα ήταν πιο κοντά στο μέσο όρο της ΕΕ αν οι συνθήκες στην ελληνική οικονομία και στον τραπεζικό κλάδο ήταν περισσότερο ομαλές.
Η χρήση των χρηματοδοτικών εργαλείων προωθείται έντονα από την κοινότητα, διότι είναι «ανακυκλούμενα», δεδομένου ότι μετά την αποπληρωμή του δανείου από τον επενδυτή, το κεφάλαιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από άλλους επενδυτές στο μέλλον.
Πηγή:
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου