Μετά την υπογραφή συμβάσεων ανάμεσα σε πολλούς δήμους της χώρας και ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες για τη μεταφορά ασθενών, η εκχώρηση των δημοσίων αγαθών σε
ιδιώτες συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς, αφού ολοένα και περισσότερες δημοτικές υπηρεσίες περνούν πλέον στα χέρια τους.
Τελευταίο φαινόμενο είναι η επέκταση της ιδιωτικής εκμετάλλευσης στο σύνολο της διαχείρισης των απορριμμάτων, με αποτέλεσμα ο ουσιαστικός μέχρι σήμερα ρόλος των πολιτών και της κοινωνίας γενικότερα να επισκιάζεται με μόνο στόχο την παραγωγή ενέργειας από τους ιδιώτες και το κέρδος των επενδυτών.
Ιδιωτικοποίηση των δημοσίων αγαθών
Σε πολλές περιπτώσεις, το πρόσχημα για την εκχώρηση μιας αρμοδιότητας δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα σε ιδιώτη είναι άρρητα συνδεδεμένο με τις δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες και φυσικά την πληρωμή του πολυσυζητημένου χρέους της χώρας. Γεγονός που υποχρεώνει την κοινωνία να δεχτεί την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων αγαθών, να μην έχει γνώση για το τι συμβαίνει γύρω του και κατά συνέπεια, να περιοριστεί σε απλές ενημερώσεις.
Ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου
Αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοτικό συμβούλιο της Τήνου σε πρόσφατη συνεδρίασή του αποφάσισε ομόφωνα τη συμμετοχή του δήμου στη σύμβαση συνεργασίας με την Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (Ε.Ε.Α.Α. Α.Ε.) για την κοινή οργάνωση και λειτουργία συλλογικού συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης υλικών συσκευασίας αποφάσισε ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο Τήνου.
Στην εισήγησή του, ο δήμαρχος Τήνου Παναγιώτης Κροντηράς αναφέρθηκε στην επιστολή της ΕΕΑΑ ΑΕ, με την οποία καλεί το δήμο να συμμετάσχει σε διμερή σύμβαση συνεργασίας μεταξύ των δύο φορέων.
Το σύστημα αυτό, κατά τις διατάξεις του Ν. 2939/2001 έχει ως αντικείμενο «Συσκευασίες και εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων - Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων (Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.) και άλλες διατάξεις».
Σύμφωνα με τον νόμο η εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας είναι υποχρεωτική για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' βαθμού (Ο.Τ.Α.) και οργανώνεται από πιστοποιημένους διαχειριστές συσκευασιών (συστήματα ατομικής ή συλλογικής εναλλακτικής διαχείρισης), σε συνεργασία με τους υπόχρεους φορείς διαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας.
Υπόχρεοι φορείς οι οικείοι Ο.Τ.Α. Α' βαθμού
Υπόχρεοι φορείς για τις εργασίες συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων (μεταξύ των οποίων και των αποβλήτων συσκευασίας) νοούνται οι οικείοι Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού
Σημειώνεται επίσης ότι η Ανώνυμη Εταιρία «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ – ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ Α.Ε.» αναλαμβάνει να καλύψει το σύνολο του εξοπλισμού σε κάδους και οχήματα για τη συλλογή υλικών συσκευασίας από το σύνολο του νησιού σε 2 ή 3 ρεύματα.
Ειδικότερα, τα απόβλητα που αποτελούν αντικείμενο συλλογής, μεταφοράς, διαλογής και αξιο- ποίησης, είναι τα δημοτικά απόβλητα συσκευασίας (χάρτινες, πλαστικές, μεταλλικές και γυάλινες συσκευασίες). Για το λόγο αυτό, οι δημότες καλούνται να τοποθετούν τα απόβλητα συσκευασίας που είναι κατά- σκευασμένα από ανακυκλώσιμα υλικά (αλουμίνιο, λευκοσίδηρος, χαρτί, γυαλί και πλαστικό) στους κάδους μηχανικής αποκομιδής.
Τα απόβλητα συσκευασίας συλλέγονται από το Δήμο, με δικό του προσωπικό. Για την προσωρινή αποθήκευση των ανακυκλώσιμων υλικών από τα νοικοκυριά και τη συλλογή από τα ειδικά οχήματα συλλογής των Δήμων, θα τοποθετηθούν κάδοι όπου είναι εφικτό και προβλέπεται από το σχεδιασμό του συστήματος, μετά και τη σύμφωνη γνώμη του Δήμου. Οι κάδοι αυτοί θα διαφέρουν χρωματικά από τους κοινούς κάδους των αστικών απορριμμάτων και θα φέρουν διακριτικά ώστε να διευκολύνεται η αναγνώρισή τους από τους κατοίκους και η τοποθέτηση εντός αυτών, των χρήσιμων υλικών.
Ποιες συσκευασίες δηλώνονται
Στο πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος και τις σχετικές αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., κάθε υπόχρεος διαχειριστής συσκευασιών πρέπει να δηλώσει όλες τις συσκευασίες (πρωτογενείς, δευτερογενείς και τριτογενείς) όλων των προϊόντων/αγαθών που διαθέτει στην ελληνική αγορά και τα απόβλητα των συσκευασιών που αφορούν στη δραστηριότητά του και προέρχονται από οποιαδήποτε υλικό (πρώτη ύλη ή/και επεξεργασμένο υλικό) και από όλες τις πηγές (οικίες, εμπόριο, βιομηχανία).
Εξαίρεση αποτελούν οι συσκευασίες προϊόντων στις οποίες εφαρμόζεται σύστημα εγγυοδοσίας, δηλαδή ατομικό σύστημα, οι συσκευασίες που περιέχουν λιπαντικά για τον κινητήρα, το σύστημα μετάδοσης και διεύθυνσης, τα επικίνδυνα απόβλητα συσκευασίας και οι συσκευασίες που καταστρέφονται (συνοδεύονται από πρωτόκολλο καταστροφής) .
Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση εισαγωγής προϊόντων, τα οποία απο-συσκευάζονται στις εγκαταστάσεις του υπόχρεου εισαγωγέα, με αποτέλεσμα οι τριτογενείς ή/και δευτερογενείς συσκευασίες τους να απορρίπτονται (π.χ. χαρτόκουτα, παλέτες κ.α.) και στη συνέχεια τα προϊόντα/αγαθά να επανασυσκευάζονται και να διατίθενται στην ελληνική αγορά με νέες συσκευασίες, τότε ο υπόχρεος εισαγωγέας πρέπει να δηλώσει το σύνολο των συσκευασιών.
Όπως τόνισε ο κ. Κροντηράς, ο δήμος πρέπει να ανταποκριθεί στην πρόσκληση της ΕΕΑΑ και να συμμετάσχει, προς το συμφέρον του στην αναφερόμενη σύμβαση. Το δημοτικό συμβούλιο, μετά από διαλογική συζήτηση και αφού μελέτησε τον φάκελο της υπόθεσης και τα σχετικά έγγραφα αποφάσισε ομόφωνα την υπογραφή της σύμβασης, εξουσιοδοτώντας τον δήμαρχο να προβεί επ' ονόματι και για λογαριασμό του δήμου, στην ενέργεια αυτή.
ιδιώτες συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς, αφού ολοένα και περισσότερες δημοτικές υπηρεσίες περνούν πλέον στα χέρια τους.
Τελευταίο φαινόμενο είναι η επέκταση της ιδιωτικής εκμετάλλευσης στο σύνολο της διαχείρισης των απορριμμάτων, με αποτέλεσμα ο ουσιαστικός μέχρι σήμερα ρόλος των πολιτών και της κοινωνίας γενικότερα να επισκιάζεται με μόνο στόχο την παραγωγή ενέργειας από τους ιδιώτες και το κέρδος των επενδυτών.
Ιδιωτικοποίηση των δημοσίων αγαθών
Σε πολλές περιπτώσεις, το πρόσχημα για την εκχώρηση μιας αρμοδιότητας δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα σε ιδιώτη είναι άρρητα συνδεδεμένο με τις δυσχερείς οικονομικές συγκυρίες και φυσικά την πληρωμή του πολυσυζητημένου χρέους της χώρας. Γεγονός που υποχρεώνει την κοινωνία να δεχτεί την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων αγαθών, να μην έχει γνώση για το τι συμβαίνει γύρω του και κατά συνέπεια, να περιοριστεί σε απλές ενημερώσεις.
Ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου
Αξίζει να σημειωθεί ότι το δημοτικό συμβούλιο της Τήνου σε πρόσφατη συνεδρίασή του αποφάσισε ομόφωνα τη συμμετοχή του δήμου στη σύμβαση συνεργασίας με την Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (Ε.Ε.Α.Α. Α.Ε.) για την κοινή οργάνωση και λειτουργία συλλογικού συστήματος εναλλακτικής διαχείρισης υλικών συσκευασίας αποφάσισε ομόφωνα το δημοτικό συμβούλιο Τήνου.
Στην εισήγησή του, ο δήμαρχος Τήνου Παναγιώτης Κροντηράς αναφέρθηκε στην επιστολή της ΕΕΑΑ ΑΕ, με την οποία καλεί το δήμο να συμμετάσχει σε διμερή σύμβαση συνεργασίας μεταξύ των δύο φορέων.
Το σύστημα αυτό, κατά τις διατάξεις του Ν. 2939/2001 έχει ως αντικείμενο «Συσκευασίες και εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων - Ίδρυση Εθνικού Οργανισμού Διαχείρισης Συσκευασιών και Άλλων Προϊόντων (Ε.Ο.Ε.Δ.Σ.Α.Π.) και άλλες διατάξεις».
Σύμφωνα με τον νόμο η εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας είναι υποχρεωτική για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' βαθμού (Ο.Τ.Α.) και οργανώνεται από πιστοποιημένους διαχειριστές συσκευασιών (συστήματα ατομικής ή συλλογικής εναλλακτικής διαχείρισης), σε συνεργασία με τους υπόχρεους φορείς διαχείρισης των δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας.
Υπόχρεοι φορείς οι οικείοι Ο.Τ.Α. Α' βαθμού
Υπόχρεοι φορείς για τις εργασίες συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων (μεταξύ των οποίων και των αποβλήτων συσκευασίας) νοούνται οι οικείοι Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού
Σημειώνεται επίσης ότι η Ανώνυμη Εταιρία «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ – ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ Α.Ε.» αναλαμβάνει να καλύψει το σύνολο του εξοπλισμού σε κάδους και οχήματα για τη συλλογή υλικών συσκευασίας από το σύνολο του νησιού σε 2 ή 3 ρεύματα.
Ειδικότερα, τα απόβλητα που αποτελούν αντικείμενο συλλογής, μεταφοράς, διαλογής και αξιο- ποίησης, είναι τα δημοτικά απόβλητα συσκευασίας (χάρτινες, πλαστικές, μεταλλικές και γυάλινες συσκευασίες). Για το λόγο αυτό, οι δημότες καλούνται να τοποθετούν τα απόβλητα συσκευασίας που είναι κατά- σκευασμένα από ανακυκλώσιμα υλικά (αλουμίνιο, λευκοσίδηρος, χαρτί, γυαλί και πλαστικό) στους κάδους μηχανικής αποκομιδής.
Τα απόβλητα συσκευασίας συλλέγονται από το Δήμο, με δικό του προσωπικό. Για την προσωρινή αποθήκευση των ανακυκλώσιμων υλικών από τα νοικοκυριά και τη συλλογή από τα ειδικά οχήματα συλλογής των Δήμων, θα τοποθετηθούν κάδοι όπου είναι εφικτό και προβλέπεται από το σχεδιασμό του συστήματος, μετά και τη σύμφωνη γνώμη του Δήμου. Οι κάδοι αυτοί θα διαφέρουν χρωματικά από τους κοινούς κάδους των αστικών απορριμμάτων και θα φέρουν διακριτικά ώστε να διευκολύνεται η αναγνώρισή τους από τους κατοίκους και η τοποθέτηση εντός αυτών, των χρήσιμων υλικών.
Ποιες συσκευασίες δηλώνονται
Στο πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος και τις σχετικές αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., κάθε υπόχρεος διαχειριστής συσκευασιών πρέπει να δηλώσει όλες τις συσκευασίες (πρωτογενείς, δευτερογενείς και τριτογενείς) όλων των προϊόντων/αγαθών που διαθέτει στην ελληνική αγορά και τα απόβλητα των συσκευασιών που αφορούν στη δραστηριότητά του και προέρχονται από οποιαδήποτε υλικό (πρώτη ύλη ή/και επεξεργασμένο υλικό) και από όλες τις πηγές (οικίες, εμπόριο, βιομηχανία).
Εξαίρεση αποτελούν οι συσκευασίες προϊόντων στις οποίες εφαρμόζεται σύστημα εγγυοδοσίας, δηλαδή ατομικό σύστημα, οι συσκευασίες που περιέχουν λιπαντικά για τον κινητήρα, το σύστημα μετάδοσης και διεύθυνσης, τα επικίνδυνα απόβλητα συσκευασίας και οι συσκευασίες που καταστρέφονται (συνοδεύονται από πρωτόκολλο καταστροφής) .
Διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση εισαγωγής προϊόντων, τα οποία απο-συσκευάζονται στις εγκαταστάσεις του υπόχρεου εισαγωγέα, με αποτέλεσμα οι τριτογενείς ή/και δευτερογενείς συσκευασίες τους να απορρίπτονται (π.χ. χαρτόκουτα, παλέτες κ.α.) και στη συνέχεια τα προϊόντα/αγαθά να επανασυσκευάζονται και να διατίθενται στην ελληνική αγορά με νέες συσκευασίες, τότε ο υπόχρεος εισαγωγέας πρέπει να δηλώσει το σύνολο των συσκευασιών.
Όπως τόνισε ο κ. Κροντηράς, ο δήμος πρέπει να ανταποκριθεί στην πρόσκληση της ΕΕΑΑ και να συμμετάσχει, προς το συμφέρον του στην αναφερόμενη σύμβαση. Το δημοτικό συμβούλιο, μετά από διαλογική συζήτηση και αφού μελέτησε τον φάκελο της υπόθεσης και τα σχετικά έγγραφα αποφάσισε ομόφωνα την υπογραφή της σύμβασης, εξουσιοδοτώντας τον δήμαρχο να προβεί επ' ονόματι και για λογαριασμό του δήμου, στην ενέργεια αυτή.
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου