Ευχαριστώ
εγκαρδίως τους διοργανωτές της αποψινής εκδήλωσης που μου έκαναν
την εξαιρετική τιμή να με καλέσουν να μιλήσω στην αφιερωμένη στον αλησμόνητο
Γιάννη Φώσκολο διοργάνωση.
Η πρόσκληση ήταν για μένα και μια πρόκληση.
Με έφερε αντιμέτωπο με το χτες, με την αγωνία της ύπαρξης, από την οποία
η τύρβη της καθημερινότητας μας αποσπά μεν, πλην όμως υποδορίως εξακολουθεί
να διατρέχει την κάθε μας στιγμή. Με έφερε αντιμέτωπο με την απώλεια,
την αναχώρηση του Γιάννη Φώσκολου. Με εξέπληξε, μπορώ να πω, γιατί
είχα την απόλυτη πεποίθηση ότι δεν είναι απών, αλλά εξακολουθεί να
κυκλοφορεί ανάμεσά μας, να μας καθιστά κοινωνούς των ονείρων και
των προβληματισμών του. Και ίσως κάτι τέτοιο συμβαίνει, γιατί, όπως
επιμένει στη «Λήθη» του ο Λορέντζος Μαβίλης, ο υπέροχος αυτός ποιητής,
πατριώτης κι άνθρωπος:
«Τότε πεθαίνουν οι νεκροί, όταν τους λησμονάμε».
Και πώς να λησμονήσουμε
έναν τέτοιο άνθρωπο που ο Κύριος τον προίκισε με τη σπάνια ικανότητα
να ονειρεύεται, αλλά και να κάνει τα όνειρα πράξη; Να αφήνει βαθιά ίχνη
στο πέρασμά του και, κυρίως, μνήμη αγαθή;
Η πρόσκληση
με πήγε πολλά χρόνια πριν, όχι βέβαια στις υπέροχες εκδηλώσεις πολιτισμού
που διοργάνωνε, αλλά σ’ έναν περίπατο στα ερείπια του ανεμομύλων
που υπέρκεινται του Σμαρδάκιτου, λίγο πριν να έχει τη μεγάλη συνάντηση
με τη Μοίρα. Ένας περίπατος - εξομολόγηση εκ βαθέων για τις αγωνίες
και τα όνειρά του. Και τίποτε εξ αυτών δεν αφορούσε τον ίδιο ή στο στενό
οικογενειακό του περιβάλλον, αλλά την ομορφιά της ζωής, ατομικής και
συλλογικής. Γιατί ο Φώσκολος ήταν καλλιτέχνης· δημιουργός! Μόνιμα ερωτευμένος
με την ομορφιά! Σίγουρα δε γνώριζε
τη Διοτίμα, την ιέρεια από τη Μαντίνεια, η οποία στο πλατωνικό «Συμπόσιο»
όριζε τον έρωτα ως γέννηση μέσα στο ωραίο. Δε γνώριζε τον υψιπετή
λογισμό του θείου Πλάτωνα, πλην όμως ζούσε πηγαία την καθημερινότητά
του ως γέννηση, δημιουργία, μέσα στην ομορφιά, κι αυτό, γιατί είχε
την ομορφιά μέσα στην ψυχή του.
Ακούμε κατ’
επανάληψη τις δύσκολες αυτές μέρες που διέρχεται ο τόπος μας πως η
κρίση είναι κατά βάθος ηθική και χωρίς καμιά αμφιβολία έως ένα
βαθμό έτσι είναι. Να είστε, όμως, βέβαιοι πως αν απόψε μπορούσε να μας
μιλήσει ο Φώσκολος, θα διαφοροποιείτο. Θα επέμενε μετ’ εμφάσεως
—και η ελαχιστότητά μου θα συμφωνούσε απολύτως— πως η κρίση είναι
κατ’ εξοχήν αισθητική, δηλαδή απουσία της ομορφιάς από τη ζωής
μας, από την καθημερινότητά μας. Κάτι που δεν το συνειδητοποιούμε
εμείς οι εμπερίστατοι και μετ’ επιτάσεως ορθοτομούντες τον λόγο πάσης
αληθείας, κάτι που όμως απ’ αιώνων ζούσαν βαθιά μέσα τους οι γεωργοί
των Κάτω Μερών και οι μαρμαροκόποι της Εξωμεριάς. Το «ενός γαρ έστι
χρεία…»!
Αυτό ζούσε
καθημερινά και ο αείμνηστος Φώσκολος. «Σκεύος εκλογής» ο ίδιος ζούσε
και δίδασκε την ύπαρξη ως έργο τέχνης. Μόνο αυτή η στάση, η δημιουργία
μέσα στο χώρο του ωραίου, νοηματοδοτεί την επίγεια περιπλάνηση
του ανθρώπου. Αυτό, λοιπόν, ήταν το μυστικό του, η κλήση του, η ευλογία
του, αυτό που εμπράκτως μετέδιδε στον περίγυρό του. Είναι η εκλεκτή
συγκίνηση, η σπάνια ευαισθησία που οδηγεί στην αισθητική καλλιέργεια
και εκείνη με τη σειρά της στην ευγένεια της ύπαρξης, στο άνω θρώσκειν.
Ο Φώσκολος απέπνεε τη ξεχωριστή εκείνη ανθρώπινη έκφανση που δεν
εγκλωβίζεται στο «Έχειν», αλλά εστιάζει την πορεία της στο «Είναι».
Αυτή ακριβώς ήταν η περιουσία, η παρακαταθήκη μου μας άφησε φεύγοντας.
Και εμείς απόψε, γυρνώντας στο παρελθόν, στις μέρες που ζήσαμε μαζί
του, δεν κάνουμε μια απλή συγκινητική αναδρομή στο χτες, αλλά μια αναβάπτιση
σε αξίες που ο κονιορτός του αγώνα της καθημερινότητας κρύβει επιμελώς.
Αυτό είναι —έτσι τουλάχιστον το βλέπω εγώ— το νόημα της αποψινής
βραδιάς.
Η μνήμη του
Φώσκολου βαραίνει επάνω μου. Πριν 14 χρόνια, σε μια πολύ όμορφη εκδήλωση,
κλήθηκα να καταθέσω τη μαρτυρία μου για τα δέκα του Χορευτικού – Λαογραφικού
Πολιτιστικού Ομίλου Τήνου, του ΧΟΡΕ.Λ.Π.Ο.Τ. Ένιωσα τότε την ανάγκη μιας γενικής αναφοράς
στο λαϊκό πολιτισμό του τόπου μας, κυρίως στη μουσική και ορχική
του έκφραση, πριν μιλήσω για το έργο του Γιάννη Φώσκολου και των συνεργατών
του. Προσπαθώντας να οριοθετήσω το χώρο αναφοράς βρέθηκα μπρος σε έναν
τεράστιο πλούτο, σε ένα παρθένο τοπίο κι ας έχουν γραφεί αρκετά για
το θέμα αυτό. Κι αυτό καθιστούσε τον αγώνα που ανέλαβαν εκείνοι οι
άνθρωποι όντως σισύφειο. Ο τίτλος του φορέα που συγκρότησαν και οι
στόχοι που έθεσαν στο καταστατικούς του εξαιρέτως ευρείς. Κάθε απόπειρα
σφαιρικής θεώρησης του αντικειμένου προκαλούσε —και εξακολουθεί
να προκαλεί— ίλιγγο στον υποψιασμένο παρατηρητή. Όμως προχώρησαν
με σοφία, κινούμενοι σε δύο επίπεδο. Σε εκείνο της άμεσης απήχησης
με τις συνεχείς παρουσίες της χορευτικής ομάδας και σε εκείνο της υποδομής.
Στη δεύτερη περίπτωση, το έργο, παρ’ όλο που δεν είναι εκ πρώτης όψεως
ορατό, είναι εντούτοις σπουδαιότατο. Και αυτό γιατί η βαθιά γνώση
που προήλθε από την εμπεριστατωμένη έρευνα επέτρεψε ένα σπάνιο
συνδυασμό της απολύτως τεκμηριωμένης δράσης πολιτισμού με την άψογη
και εξόχως εντυπωσιακή εξωτερική εμφάνιση. Για παράδειγμα οι
στολές του χορευτικού δε σχεδιάστηκαν αυθαίρετα όπως γίνεται τις περισσότερες
φορές, με μια λαϊκότροπη προχειρότητα. Αντίθετα, προηγήθηκε σοβαρή έρευνα, σε
συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες του Μουσείου Μπενάκη και το αποτέλεσμα, πέρα
για πέρα αυθεντικό, συνδυάστηκε με εξαίρετη εκτέλεση και έδωσε στην ορχική
έκφραση μια διάσταση πραγματικού έργου τέχνης.
Η προσπάθεια
δεν ξεκίνησε με την ίδρυση του ΧΟΡΕ.Λ.Π.Ο.Τ. Είχε αρχίσει με άλλο, κάπως
ανελαστικό σχήμα, το οποίο δεν μπορούσε να υποστηρίξει τα όνειρα
και τις φιλοδοξίες της ομάδας που ενέπνεε ο Φώσκολος. Το 1988, όταν ιδρύθηκε
ο νέος φορέας, η προσπάθεια είχε ήδη καταξιωθεί στα μάτια και τις συνειδήσεις
των Τηνιακών και όχι μόνον. Έτσι ο ΧΟΡΕ.Λ.Π.Ο.Τ. δημιούργησε το νέο
ευέλικτο πλαίσιο, ώστε οι στόχοι που είχαν τεθεί να υλοποιηθούν αποτελεσματικά,
αλλά και με την επιβαλλόμενη αξιοπιστία. Θα ήθελα να τονίσω τον όρο
αξιοπιστία, γιατί ατυχώς πάρα πολλές προσπάθειες που εμφανίζονται
γύρω μας κάθε άλλο παρά αυθεντικές είναι. Αποτελούν, στην καλύτερη
περίπτωση, μια σύγκραση ετερόκλητων πολιτιστικών στοιχείων.
Είναι ατύχημα,
πλην όμως αποτελεί θλιβερή διαπίστωση, ότι η προσπάθεια έρευνας
και τεκμηρίωσης που άρχισε τότε, δε βρήκε ανάλογη συνέχεια. Οι δράσεις
πλέον είναι επιδερμικές και επιπόλαιες, ενώ ο σεβασμός στη λαϊκή
μας παράδοση απαιτεί έρευνα και παρουσίαση με θρησκευτική ευλάβεια,
με φόβο θεού, γιατί αλλιώς δεν εκπροσωπούν το πολιτιστικό μας παρελθόν,
τη λαϊκή ψυχή, αλλά πλαστογραφούν την ταυτότητά μας. Αντίθετα, η προσπάθεια
του Φώσκολου κατευθυνόταν σε μια βαθιά αυτογνωσία, εκείνη δηλαδή
που επιτρέπει την ιχνηλάτηση του χτες, τη συνειδητοποίηση των
συντεταγμένων του σήμερα και το σχεδιασμό του αύριο μετά λόγου γνώσεως.
Αλλιώς η παράδοση μετατρέπεται σε φολκλόρ.
Ο Γιάννης Φώσκολος,
η οικογένειά του και οι συνεργάτες του δεν υπηρέτησαν, αλλά διακόνησαν
τη λαϊκή μας παράδοση. Χρησιμοποιώ το ρήμα διακονώ για να τονίσω
την ιερότητα του έργου τους. Οι άνθρωποι αυτοί δε στόχευαν στον εύκολο
εντυπωσιασμό, αλλά στο να παρουσιάσουν τη λαϊκή ψυχή στην πλέον εσωτερική,
αυθεντική της έκφραση. Ένα τσαλίμι του σημερινού μπροστάρη του χορού,
πιθανόν εντυπωσιάζει. Ουσιαστικά, όμως, δεν προσφέρει τίποτα, ενδεχομένως
να ζημιώνει, όταν δεν εντάσσεται στο πλαίσιο της αυθεντικής έκφρασης.
Αυτό που μας λείπει σήμερα δεν είναι η χορευτική ομάδα, αλλά το σπάνιο
πνεύμα, η εκλεκτή συγκίνηση που χαρακτήριζε τη δουλειά του Φώσκολου.
Δεν έχουμε ανάγκη από λαογραφικά events, αλλά από μια κοινωνία με τον πυρήνα της ψυχής του
λαού μας, όπως αυτή διαμορφώθηκε και εξελίχτηκε στους αιώνες. Στις
μέρες μας μάλιστα που η πολιτιστική ιδιαιτερότητα έχει γίνει επισήμως
πλέον, με διεθνείς συμβάσεις, αιτούμενο, το έργο του ΧΟΡΕ.Λ.Π.Ο.Τ. αποκτά
άλλη διάσταση. Τα πεπραγμένα του δεν αποτελούν τεκμήριο μιας εποχής,
αλλά μνημείο που απαιτεί πολυδιάστατη προσέγγιση.
Δε θα ήθελα
να αναφερθώ σε ποσοτικά στοιχεία, σε στατιστικές διαπιστώσεις. Το
γεγονός ότι στα δέκα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Ομίλου αντιστοιχούσαν
δυο εκδηλώσεις —εκδηλώσεις ποιότητας— το μήνα ομιλεί εύγλωττα για το
έργο. Και αυτό αρκεί, αν ληφθεί υπόψη ότι εκείνοι που στελέχωναν την
προσπάθεια ήσαν άνθρωποι του καθημερινού μόχθου είναι αψευδής του
έργου που θα παράχθηκε. Ο Όμιλος εκπροσώπησε με επιτυχία την Ελλάδα
σε διεθνείς συναντήσεις, την Τήνο κατ’ επανάληψη, στήριξε τη λειτουργία
των τουριστικών περιπτέρων του νησιού σε διάφορες διοργανώσεις, εξασφάλισε
ψυχαγωγία σε γηροκομεία και άλλα ευαγή ιδρύματα. Και όλα αυτά χωρίς
να εισπράξει ποτέ εισιτήριο. Ιδιωτικές χορηγίες και ενισχύσεις από
φορείς της πολιτείας έρχονταν να επιβεβαιώσουν τη γενικότερη εκτίμηση
στην προσπάθεια.
Όλα αυτά, επαναλαμβάνω,
είναι εξόχως σημαντικά, πλην όμως έχουν ποσοτική διάσταση. Εκείνο
που διαφοροποιούσε τον Όμιλο ήταν η σπάνια ευαισθησία, η επιμονή
στην ποιότητα και, κυρίως, το όραμα. Αυτό που ατυχώς λείπει στις μέρες
μας. Ποιος μπορεί να ξεχάσει εκείνη την ανεπανάληπτη εκδήλωση που
οργάνωσε στην Ελληνοαμερικανική Ένωση.
Ο Φώσκολος
λογοδότησε στην Ιστορία, αφού έγραψε ο ίδιος Ιστορία. Ο ΧΟΡΕ.Λ.Π.Ο.Τ.
ανήκε στο χτες. Όμως τίποτα δεν ξεχάστηκε. Το έργο που παρήγαγαν στέκεται
εμπρός μας, πρότυπο, οδηγός για το αύριο. Γιατί όπως είπαμε στην αρχή
η κρίση που διέρχεται ο τόπος είναι εξόχως αισθητική. Τα οικονομικά
μας —να είστε βέβαιοι, το διδάσκει η ιστορία— θα βελτιωθούν. Εκείνο
που έχουμε ανάγκη, σήμερα και αύριο, είναι οι άνθρωποι που θα διακονούν
το κοινό καλό. Εκείνοι που θα ονειρεύονται και θα δουλεύουν για να πάρουν
τα όνειρα εκδίκηση.
Ανήκω στη
γενιά που φεύγει. Η γενιά μου, χωρίς αμφιβολία, έδωσε αρκετά. Αλλά
παρέλειψε κάτι. Δεν προετοίμασε επαρκώς τη διαδοχή της. Απόψε το
Λύκειο Ελληνίδων της κυκλαδικής πρωτεύουσας αποδίδει φόρο τιμής
στο έργο που πρόσφερε ο Χορευτικός – Λαογραφικός Πολιτιστικός Όμιλος
Τήνου και το ευχαριστούμε εγκαρδίως. Ευελπιστούμε πως η απόδοση τιμής
στα έργα του χτες είναι το πρώτο, αναγκαίο βήμα για να συνεχίσουμε
τη δημιουργική πορεία που άρχισε ο Φώσκολος.
Σας ευχαριστώ.
Τήνος,
6 Ιουλίου 2013
Κώστας Δανούσης
Διαβάστε ακόμη : Επιτυχής η εκδήλωση, αφιέρωμα στον Γιάννη Φώσκολο στα Λουτρά Τήνου.
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου