Αθήνα, 1 Σεπτεμβρίου 2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Κοινωνική
Συμφωνία για Ανάπτυξη με Απασχόληση πρότεινε η ΕΣΕΕ στο Κυβερνητικό Συμβούλιο
Απασχόλησης»
Στη σημερινή συνεδρίαση του Κυβερνητικού
Συμβουλίου Απασχόλησης στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Α.
Σαμαρά και όλων των αρμόδιων Υπουργών της Κυβέρνησης, σχετικά με την Εθνική
Στρατηγική για τη προώθηση πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων, το συντονισμό των
δράσεων και τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων, από το σύνολο των Υπουργείων και
των φορέων του Δημοσίου, με στόχο την ενίσχυση της απασχόλησης και δημιουργία
θέσεων εργασίας, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης πρότεινε μια "Κοινωνική Συμφωνία" με τη
Κυβέρνηση για "Ανάπτυξη με
Απασχόληση", την αναγνώριση του συνεπή εργοδότη, καθώς και τη
θεσμοθέτηση του "Συνηγόρου του
Επιχειρηματία".
Δηλώσεις
προέδρου ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδη:
«...Η αντιμετώπιση της εκρηκτικής ανεργίας, η
έλλειψη εργοδοτών, η μετανάστευση της νέας γενιάς επιστημόνων και η αξιοποίηση
της επαγγελματικής εμπειρίας με ανεκτίμητη τεχνογνωσία, προϋποθέτει νέες
προσεγγίσεις στη διάγνωση των πραγματικών αναγκών εργασίας, στο σχεδιασμό και
στην υλοποίηση δράσεων μεταξύ του κράτους και των θεσμικών κοινωνικών και
οικονομικών δυνάμεων της χώρας.
Η πρόκληση της απασχόλησης απαιτεί μια
συγκροτημένη απάντηση και μία κοινή προσπάθεια, ενώ δεν μπορεί να
αντιμετωπιστεί, εάν οι κοινωνικοί εταίροι ενεργούμε ο καθένας μόνος του, ούτε
εάν αντιμετωπίζεται ο κάθε ένας μεμονωμένα και διαφορετικά, άλλοι ως «παιδιά» και άλλοι ως «αποπαίδια».
Επομένως, ζήτημα πρώτης προτεραιότητας
αποτελεί η εκπόνηση και υλοποίηση «Σχεδίου Δράσης των 5 Κοινωνικών Εταίρων για
Ανάπτυξη με Απασχόληση», με 5 στόχους: την Ανασυγκρότηση, την Κατάρτιση, την
Επιχειρηματικότητα, την Απασχόληση και την Κοινωνική Συνοχή. Μία εξίσου
σημαντική πρότασή μας είναι η δημιουργία ενός πολύτιμου εργαλείου, μίας νέας
Ανεξάρτητης Αρχής, του «Συνηγόρου του
Επιχειρηματία» στα πρότυπα των καλών υπηρεσιών του Συνηγόρου του Πολίτη.
Το κράτος και οι κοινωνικοί εταίροι οφείλουμε
να δεσμευθούμε σε μία εγχώρια «εγγύηση
για τη νεολαία» και παράλληλα να φροντίσουμε για την ανεργία των «μεγαλύτερων παιδιών» που βρίσκονται
κοντά στην σύνταξη.
Η ΕΣΕΕ στηρίζει το θέμα της έμπρακτης
αναγνώρισης των συνεπών επιχειρήσεων και επαναφέρει τη κοινή πρόταση εργοδοτών
και εργαζομένων για άμεση σύναψη μιας προγραμματικής Εθνικής συμφωνίας μεταξύ
Ελληνικής Κυβέρνησης και των θεσμοθετημένων Κοινωνικών Εταίρων που υπογράφουν
την ΕΓΣΣΕ.
Μία "κοινωνική
συμφωνία" για "Ανασυγκρότηση
και Ανάπτυξη με Απασχόληση" είναι ένας ισχυρός σύμμαχος καταπολέμησης
της ανεργίας, ενώ ταυτόχρονα στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα ελληνικής αλληλεγγύης
στους Ευρωπαίους εταίρους και δανειστές μας...»
* Επισυνάπτεται συνημμένα το πλήρες
κείμενο των προτάσεων της ΕΣΕΕ και των στοιχείων του ΙΝΕΜΥ που δόθηκαν στον
Πρωθυπουργό.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΣΕΕ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Η ΕΣΕΕ ήδη από το Φεβρουάριο του 2014 έχει ταχθεί υπέρ της υπογραφής μιας
Εθνικής Συμφωνίας μεταξύ των θεσμικών κοινωνικών εταίρων και της Κυβέρνησης με
στόχο την ανασυγκρότηση της χώρας. Η επίτευξη και η διατήρηση της
δημοσιονομικής σταθερότητας απαιτεί τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός
μακροπρόθεσμου και βιώσιμου νέου Προτύπου Οικονομικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης
της Ελλάδας στη βάση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας, της
εξωστρέφειας και των επενδύσεων.
Αυτός είναι ο μοναδικός βιώσιμος δρόμος για την αντιμετώπιση της εκρηκτικής ανεργίας, της έλλειψης εργοδοτών, την αξιοποίηση της νέας γενιάς της χώρας μας και την ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής. Η αναζήτηση διεξόδων στα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα της χώρας προϋποθέτει νέες προσεγγίσεις και νέες πρακτικές στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων και ενίσχυση της εταιρικής σχέσης μεταξύ του κράτους και των θεσμικών κοινωνικών και οικονομικών δυνάμεων της χώρας.
Η κρίση ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο πόσο αλληλοσυνδεδεμένοι και αλληλοεξαρτώμενοι ήταν ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας στην Ελλάδα. Η πρόκληση της απεξάρτησης αυτής απαιτεί μια συγκροτημένη απάντηση και μία κοινή προσπάθεια, ενώ δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί εάν οι κοινωνικοί εταίροι ενεργούμε ο καθένας μόνος του, ούτε εάν αντιμετωπίζεται ο κάθε ένας μεμονωμένα και διαφορετικά, άλλοι ως «παιδιά» και άλλοι ως «αποπαίδια».
Η κρισιμότητα του ρόλου των κοινωνικών εταίρων αναδεικνύεται με ιδιαίτερη έμφαση στο σύνολο των προγραμματικών και κανονιστικών εγγράφων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το νέο ΕΣΠΑ. Η οργάνωση της εταιρικής σχέσης της Πολιτείας με τους οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους καθώς και οι δεσμεύσεις των εταίρων σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο αποτελούν θεμελιώδεις υποχρεώσεις της χώρας μας για την σύμβαση της εταιρικής σχέσης με την ΕΕ. Ιδιαίτερη έμφαση επιδίδεται στη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον Κανονισμό για το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, όσον αφορά ιδιαίτερα τους στόχους για την απασχόληση, την εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη.
Η κεντρική συμφωνία μεταξύ κράτους και Κοινωνικών Εταίρων είχε μέχρι σήμερα επωφελή αποτελέσματα τόσο για το επίπεδο παραγωγής πολιτικών ως προϊόντων τεκμηριωμένου κοινωνικού διαλόγου όσο και για το σχεδιασμό και την υλοποίηση πιο αποτελεσματικών δράσεων προς τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις. Επομένως, ζήτημα πρώτης προτεραιότητας αποτελούν οι περαιτέρω κοινές δράσεις τους με στόχευση στην συνδεδεμένη με την επιχειρηματικότητα κατάρτιση, που θα συνεισφέρουν σημαντικά στην απασχόληση και στην κοινωνική συνοχή.
Αυτός είναι ο μοναδικός βιώσιμος δρόμος για την αντιμετώπιση της εκρηκτικής ανεργίας, της έλλειψης εργοδοτών, την αξιοποίηση της νέας γενιάς της χώρας μας και την ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής. Η αναζήτηση διεξόδων στα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα της χώρας προϋποθέτει νέες προσεγγίσεις και νέες πρακτικές στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων και ενίσχυση της εταιρικής σχέσης μεταξύ του κράτους και των θεσμικών κοινωνικών και οικονομικών δυνάμεων της χώρας.
Η κρίση ανέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο πόσο αλληλοσυνδεδεμένοι και αλληλοεξαρτώμενοι ήταν ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας της οικονομίας στην Ελλάδα. Η πρόκληση της απεξάρτησης αυτής απαιτεί μια συγκροτημένη απάντηση και μία κοινή προσπάθεια, ενώ δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί εάν οι κοινωνικοί εταίροι ενεργούμε ο καθένας μόνος του, ούτε εάν αντιμετωπίζεται ο κάθε ένας μεμονωμένα και διαφορετικά, άλλοι ως «παιδιά» και άλλοι ως «αποπαίδια».
Η κρισιμότητα του ρόλου των κοινωνικών εταίρων αναδεικνύεται με ιδιαίτερη έμφαση στο σύνολο των προγραμματικών και κανονιστικών εγγράφων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το νέο ΕΣΠΑ. Η οργάνωση της εταιρικής σχέσης της Πολιτείας με τους οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους καθώς και οι δεσμεύσεις των εταίρων σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο αποτελούν θεμελιώδεις υποχρεώσεις της χώρας μας για την σύμβαση της εταιρικής σχέσης με την ΕΕ. Ιδιαίτερη έμφαση επιδίδεται στη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον Κανονισμό για το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, όσον αφορά ιδιαίτερα τους στόχους για την απασχόληση, την εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη.
Η κεντρική συμφωνία μεταξύ κράτους και Κοινωνικών Εταίρων είχε μέχρι σήμερα επωφελή αποτελέσματα τόσο για το επίπεδο παραγωγής πολιτικών ως προϊόντων τεκμηριωμένου κοινωνικού διαλόγου όσο και για το σχεδιασμό και την υλοποίηση πιο αποτελεσματικών δράσεων προς τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις. Επομένως, ζήτημα πρώτης προτεραιότητας αποτελούν οι περαιτέρω κοινές δράσεις τους με στόχευση στην συνδεδεμένη με την επιχειρηματικότητα κατάρτιση, που θα συνεισφέρουν σημαντικά στην απασχόληση και στην κοινωνική συνοχή.
•
Δράσεις θεσμικής ενίσχυσης των οργανώσεων των κοινωνικών εταίρων
o Μελέτη, παραγωγή, τεκμηρίωση και προβολή πολιτικών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
o Διευκόλυνση και αναβάθμιση των διαδικασιών κοινωνικού διαλόγου σε κεντρικό και κλαδικό επίπεδο.
o Ανάπτυξη σχεδίων, συστημάτων, μεθόδων και συγκεκριμένων δράσεων υποστήριξης των "εντός κρίσης" επιχειρήσεων.
o Μελέτη, παραγωγή, τεκμηρίωση και προβολή πολιτικών σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο.
o Διευκόλυνση και αναβάθμιση των διαδικασιών κοινωνικού διαλόγου σε κεντρικό και κλαδικό επίπεδο.
o Ανάπτυξη σχεδίων, συστημάτων, μεθόδων και συγκεκριμένων δράσεων υποστήριξης των "εντός κρίσης" επιχειρήσεων.
Μία άμεση πρόταση που υποβάλλει η
ΕΣΕΕ είναι η δημιουργία μίας νέας Ανεξάρτητης Αρχής, του «Συνηγόρου του Επιχειρηματία». Ως γνωστόν, οι καλές υπηρεσίες
του Συνηγόρου του Πολίτη περιορίζονται σχεδόν στις επαφές πολίτη και Δημοσίου,
ενώ στις ιδιωτικές σχέσεις δεν παρεμβαίνει παρά μόνο για την υποστήριξη των
δικαιωμάτων του παιδιού και την ισότητα των φύλων. Ο Συνήγορος του Επιχειρηματία
θα είναι πολύτιμο εργαλείο, ένα πραγματικό «καταφύγιο»
για όλες εκείνες τις επιχειρήσεις που δεν έχουν τις αναγκαίες υποστηρικτικές
δομές για να υποστηρίξουν τα συμφέροντά τους και θέλουν μία αυθεντική
γνώμη στο πρόβλημά τους, ενώ ο ανεξάρτητος χαρακτήρας της αρχής θα περιβάλλει
τις γνωμοδοτήσεις με την απαραίτητη αξιοπιστία και το αυξημένο τυπικό κύρος,
ώστε να αντιμετωπίσουμε άλλη μια πηγή ανεργίας που είναι η έλλειψη μικρομεσαίων
εργοδοτών.
• Ενέργειες συμβολής στην υλοποίηση συστημικών δράσεων
o Θέματα απασχόλησης και ανεργίας.
o Θέματα και δράσεις κοινωνικής οικονομίας.
o Θέματα καταγραφής και πρόγνωσης επαγγελματικών δεξιοτήτων.
o Επικαιροποίηση επαγγελματικών περιγραμμάτων και εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάρτισης βάσει μαθησιακών αποτελεσμάτων.
o Συμμετοχή σε πρωτοβουλίες βελτίωσης και υποστήριξης δράσεων μαθητείας.
o Συμμετοχή στη δόμηση, παρακολούθηση και αξιολόγηση εθνικού συστήματος πιστοποίησης προσόντων.
o Συμμετοχή στην περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Πλαισίου Προσόντων.
o Συμμετοχή σε δράσεις παρακολούθησης και ενίσχυσης της συμμετοχής των ενηλίκων στη διά βίου μάθηση.
• Ενέργειες συμβολής στην υλοποίηση συστημικών δράσεων
o Θέματα απασχόλησης και ανεργίας.
o Θέματα και δράσεις κοινωνικής οικονομίας.
o Θέματα καταγραφής και πρόγνωσης επαγγελματικών δεξιοτήτων.
o Επικαιροποίηση επαγγελματικών περιγραμμάτων και εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάρτισης βάσει μαθησιακών αποτελεσμάτων.
o Συμμετοχή σε πρωτοβουλίες βελτίωσης και υποστήριξης δράσεων μαθητείας.
o Συμμετοχή στη δόμηση, παρακολούθηση και αξιολόγηση εθνικού συστήματος πιστοποίησης προσόντων.
o Συμμετοχή στην περαιτέρω ανάπτυξη του Ελληνικού Πλαισίου Προσόντων.
o Συμμετοχή σε δράσεις παρακολούθησης και ενίσχυσης της συμμετοχής των ενηλίκων στη διά βίου μάθηση.
Ιδιαίτερα θέλουμε να σταθούμε στο
μέγα ζήτημα της αντιμετώπισης της ανεργίας των νέων. Οι περισσότεροι νέοι κάτω
των 25 ετών παλεύουν σήμερα για μια θέση στην αγορά εργασίας, κάνοντας την
καταπολέμηση της ανεργίας, ειδικά των νέων, πρώτη προτεραιότητα της χώρας. Στο
πλαίσιο αυτό το εμπόριο αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη της ελληνικής
οικονομίας προσφέροντας απασχόληση σε 650.000 εργοδότες, αυτοαπασχολούμενους
και μισθωτούς 12 μήνες τον χρόνο. Επίσης είναι ο σημαντικότερος πόλος
προσέλκυσης των νέων ηλικίας 15-24 ετών και γυναικών, αλλά αυτό σήμερα δεν
αρκεί. Προτείνουμε λοιπόν να δοθούν κίνητρα στις 780.000 περίπου μικρομεσαίες
επιχειρήσεις να προσλάβουν τουλάχιστον έναν άνεργο. Η κατάλληλη επιδότηση της
απασχόλησης είναι η μόνη που μπορεί να μειώσει αποτελεσματικά τα ποσοστά
ανεργίας.
Το κράτος και οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να δεσμευθούμε σε μία εγχώρια «εγγύηση για τη νεολαία». Σκοπός όλων μας είναι να διασφαλίσουμε ότι κανένας νέος κάτω των 25 ετών δεν θα πρέπει να μένει επί μακρόν άνεργος ή εκτός αγοράς εργασίας. Κοινά σχεδιαζόμενες δράσεις εκπαίδευσης, απορρόφησης, κατάρτισης περί επαγγελματικού προσανατολισμού, επανακατάρτισης, αναζήτησης και καλλιέργειας δεξιοτήτων, κίνητρα για τις εργοδοτικές επιχειρήσεις (όπως η δέσμευση περί διατήρησης της απασχόλησης για την συμμετοχή στο ΕΣΠΑ), ανίχνευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας και ανακατεύθυνση των ανέργων προς αυτά, είναι μόνο μερικά από τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων.
Παράλληλα όμως με την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων, πρέπει να φροντίσουμε επίσης και για την ανεργία των «μεγαλύτερων παιδιών» και όσων βρίσκονται κοντά στην σύνταξη, πολύ δε περισσότερο όταν δεν έχουν την ευελιξία των νέων και δεν μπορούν να υιοθετήσουν εύκολα τις νέες πρακτικές, με αποτέλεσμα να τίθενται μόνιμα στο κοινωνικό περιθώριο. Μάλιστα θα πρέπει να επισημάνουμε ότι μπορεί το ποσοστό της ανεργίας των νέων να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό όμως εξίσου ανησυχητικός είναι ο απόλυτος αριθμός της ανεργίας των μεσαίων ηλικιών, κάτι που μερικές φορές δεν αναδεικνύεται όσο θα έπρεπε. Ο ΟΑΕΔ διαθέτει σχετική εμπειρία, καθώς έχει ασχοληθεί στο παρελθόν με προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση αυτής της ευαίσθητης ομάδας σε βάθος πενταετίας και με καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Τα προγράμματα αυτά ήταν μία καλή αρχή αλλά απαιτείται αποτίμηση και συνέχεια μαζί με επιστημονική μέτρηση του προβλήματος και η εκ νέου ανάληψη σχετικών δράσεων.
• Σχεδιασμός και υλοποίηση έργων επ’ ωφελεία των επιχειρήσεων, εργαζομένων και ανέργων.
o Δράσεις προσαρμοστικότητας επιχειρήσεων μέσω επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης, όπως συμβουλευτική και υποστήριξη επιχειρήσεων για την προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες.
o Δράσεις συμπράξεων και υιοθέτησης καινοτομικών πρακτικών από τις μικρές επιχειρήσεις.
o Ενέργειες ανάπτυξης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού (συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης για εργαζόμενους και εργοδότες) στις επιμέρους ειδικότητες που τους αφορούν.
o Υλοποίηση προγραμμάτων διά βίου μάθησης για εργαζόμενους και εργοδότες σε οριζόντιες και κοινωνικές δεξιότητες.
Το κράτος και οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να δεσμευθούμε σε μία εγχώρια «εγγύηση για τη νεολαία». Σκοπός όλων μας είναι να διασφαλίσουμε ότι κανένας νέος κάτω των 25 ετών δεν θα πρέπει να μένει επί μακρόν άνεργος ή εκτός αγοράς εργασίας. Κοινά σχεδιαζόμενες δράσεις εκπαίδευσης, απορρόφησης, κατάρτισης περί επαγγελματικού προσανατολισμού, επανακατάρτισης, αναζήτησης και καλλιέργειας δεξιοτήτων, κίνητρα για τις εργοδοτικές επιχειρήσεις (όπως η δέσμευση περί διατήρησης της απασχόλησης για την συμμετοχή στο ΕΣΠΑ), ανίχνευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας και ανακατεύθυνση των ανέργων προς αυτά, είναι μόνο μερικά από τα εργαλεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων.
Παράλληλα όμως με την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων, πρέπει να φροντίσουμε επίσης και για την ανεργία των «μεγαλύτερων παιδιών» και όσων βρίσκονται κοντά στην σύνταξη, πολύ δε περισσότερο όταν δεν έχουν την ευελιξία των νέων και δεν μπορούν να υιοθετήσουν εύκολα τις νέες πρακτικές, με αποτέλεσμα να τίθενται μόνιμα στο κοινωνικό περιθώριο. Μάλιστα θα πρέπει να επισημάνουμε ότι μπορεί το ποσοστό της ανεργίας των νέων να είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό όμως εξίσου ανησυχητικός είναι ο απόλυτος αριθμός της ανεργίας των μεσαίων ηλικιών, κάτι που μερικές φορές δεν αναδεικνύεται όσο θα έπρεπε. Ο ΟΑΕΔ διαθέτει σχετική εμπειρία, καθώς έχει ασχοληθεί στο παρελθόν με προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση αυτής της ευαίσθητης ομάδας σε βάθος πενταετίας και με καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Τα προγράμματα αυτά ήταν μία καλή αρχή αλλά απαιτείται αποτίμηση και συνέχεια μαζί με επιστημονική μέτρηση του προβλήματος και η εκ νέου ανάληψη σχετικών δράσεων.
• Σχεδιασμός και υλοποίηση έργων επ’ ωφελεία των επιχειρήσεων, εργαζομένων και ανέργων.
o Δράσεις προσαρμοστικότητας επιχειρήσεων μέσω επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης, όπως συμβουλευτική και υποστήριξη επιχειρήσεων για την προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες.
o Δράσεις συμπράξεων και υιοθέτησης καινοτομικών πρακτικών από τις μικρές επιχειρήσεις.
o Ενέργειες ανάπτυξης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού (συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης για εργαζόμενους και εργοδότες) στις επιμέρους ειδικότητες που τους αφορούν.
o Υλοποίηση προγραμμάτων διά βίου μάθησης για εργαζόμενους και εργοδότες σε οριζόντιες και κοινωνικές δεξιότητες.
Ο σημαντικός ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην εξισορρόπηση των πολιτικών,
στην επίτευξη των αναγκαίων συμφωνιών και συγκλίσεων, στην αποφυγή
καταχρηστικών πρακτικών, στην κινητοποίηση της κοινωνίας και της αγοράς
εργασίας, στη μεταβολή των νοοτροπιών και των πρακτικών της αγοράς εργασίας.
Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στη σύζευξη μαθητείας και εργασίας με στόχο
να υπάρχει ως αποτέλεσμα η πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων για τους
εργαζόμενους στις επιχειρήσεις «certified
workers». Η σειρά που ακολουθούμε μέχρι σήμερα εκπαίδευση, κατάρτιση,
εργασιακή εμπειρία, απασχόληση ίσως πρέπει να αλλάξει.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ στηρίζει τη κοινή πρόταση των εργοδοτών, για άμεση
σύναψη μιας προγραμματικής συμφωνίας
μεταξύ Ελληνικής Κυβέρνησης και των πέντε (5) θεσμοθετημένων Κοινωνικών Εταίρων
που υπογράφουν την ΕΓΣΣΕ, με αντικείμενο πέντε (5) κοινούς άξονες. Το «Σχέδιο Δράσης των Κοινωνικών Εταίρων για
την Ανάπτυξη με Απασχόληση», θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες δράσεις από τον
κάθε φορέα, προς όφελος των επιχειρήσεων και των εργαζομένων σε συνεργασία με
τα Υπουργεία Ανάπτυξης, Εργασίας και Παιδείας για: α) Ανασυγκρότηση, β)
Κατάρτιση, γ) Απασχόληση, δ) Επιχειρηματικότητα και ε) Κοινωνική Συνοχή.
Μία "κοινωνική συμφωνία" της
Κυβέρνησης για την Ανασυγκρότηση της Ελλάδας, με τους 5 κοινωνικούς εταίρους σε
5 κοινούς άξονες μπορεί να εξασφαλίσει τη βέλτιστη σύμπραξη και συνεργασία
αναφορικά με τις κύριες εθνικές πολιτικές για δημιουργική επιχειρηματικότητα με
βιώσιμες θέσεις εργασίας καθώς και τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα προς
όφελος των επιχειρήσεων και των εργαζομένων. Η ΕΣΕΕ στη προσπάθεια της αυτή,
μέσα από την καθημερινότητα της αγοράς και τις ανάγκες του εμπορίου, χάραξε μια
"εθνική εμπορική οδό" με
10 "σταθμούς ανεφοδιασμού",
ώστε να ενταχθεί δυναμικά η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στον οικονομικό
άξονα του "οδικού χάρτη" της Ελλάδας.
Η κρίση απέδειξε με τον πιο ισχυρό τρόπο πόσο αλληλοσυνδεδεμένοι και
αλληλοεξαρτώμενοι είναι όλοι οι τομείς της οικονομίας μας. Η αλληλεξάρτηση
αυτή, απαιτεί μια συντονισμένη υπέρβαση, ενώ οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να
ενεργήσουμε όλοι μαζί, ως ένας στρατηγικά ισχυρός σύμμαχος καταπολέμησης της
κρίσης και της ανεργίας. Οι 5 κοινωνικοί εταίροι, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΒ, ΣΕΤΕ και
ΓΣΕΕ οφείλουμε να συνεργαστούμε με συνέχεια και συνέπεια και να πορευτούμε όλοι
μαζί, ώστε να στείλουμε εκ μέρους της πατρίδας μας, ένα ηχηρό μήνυμα ελληνικής
αλληλεγγύης στους Ευρωπαίους εταίρους και δανειστές μας.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΙΝΕΜΥ/ΕΣΕΕ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
1. Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2010-2014
- Πρωτοφανής μείωση του ΑΕΠ -25%
- Η χώρα πρώτη σε μεταρρυθμίσεις, αλλά μη ανταγωνιστική (91οι στους 148)
- Βελτίωση εμπορικού ισοζυγίου λόγω μείωσης των εισαγωγών -36%
- Οικονομικές δραστηριότητες σε αδιέξοδο (αυτοκίνητα -78%, οικοδομή -70%, διαφήμιση -70%, τουρισμός -36%, λιανεμπόριο -35%, βιομηχανία -26%, αγροτικής παραγωγή +10%)
- Νέες εταιρείες ανά έτος -25%
- Αύξηση ανεργίας στο σύνολο 280% και στους νέους 200%
2. ΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
- Πληθυσμός 10.815.917
- Ανενεργοί 5.862.397
- Εργαζόμενοι 3.589.700
- Άνεργοι 1.363.100
- Νέοι <35 642.800
- Εργαζόμενοι στο εξωτερικό 200.000
3. ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
- Εμπόριο 650.020 (νέοι 182.083)
- Αγροτική παραγωγή 503.158 (νέοι 79.270)
- Μεταποίηση 336.094 (νέοι 84.142)
- Εστίαση 286.744 (νέοι 116.174)
- 1/2 απασχολούνται στους παραπάνω κλάδους
4. ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΝΑ ΚΛΑΔΟ 2009-2013
- Σύνολο χαμένων θέσεων εργασίας 953.874 (532.125 θέσεις νέων)
- Κατασκευές 232.262 (-60%)
- Μεταποίηση 206.493 (-50%)
- Εμπόριο 179.610 (-20%)
- Εστίαση 37.148 (-13%)
- Τουρισμός 15.637 (-17%)
- Αγροτική παραγωγή & επεξεργασία τροφίμων χωρίς μεταβολή
- Τεχνολογία με μικρό αριθμό εργαζομένων & μικρή αύξηση (+6%)
1. Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ 2010-2014
- Πρωτοφανής μείωση του ΑΕΠ -25%
- Η χώρα πρώτη σε μεταρρυθμίσεις, αλλά μη ανταγωνιστική (91οι στους 148)
- Βελτίωση εμπορικού ισοζυγίου λόγω μείωσης των εισαγωγών -36%
- Οικονομικές δραστηριότητες σε αδιέξοδο (αυτοκίνητα -78%, οικοδομή -70%, διαφήμιση -70%, τουρισμός -36%, λιανεμπόριο -35%, βιομηχανία -26%, αγροτικής παραγωγή +10%)
- Νέες εταιρείες ανά έτος -25%
- Αύξηση ανεργίας στο σύνολο 280% και στους νέους 200%
2. ΤΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
- Πληθυσμός 10.815.917
- Ανενεργοί 5.862.397
- Εργαζόμενοι 3.589.700
- Άνεργοι 1.363.100
- Νέοι <35 642.800
- Εργαζόμενοι στο εξωτερικό 200.000
3. ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΕΡΓΟΔΟΤΕΣ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
- Εμπόριο 650.020 (νέοι 182.083)
- Αγροτική παραγωγή 503.158 (νέοι 79.270)
- Μεταποίηση 336.094 (νέοι 84.142)
- Εστίαση 286.744 (νέοι 116.174)
- 1/2 απασχολούνται στους παραπάνω κλάδους
4. ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΝΑ ΚΛΑΔΟ 2009-2013
- Σύνολο χαμένων θέσεων εργασίας 953.874 (532.125 θέσεις νέων)
- Κατασκευές 232.262 (-60%)
- Μεταποίηση 206.493 (-50%)
- Εμπόριο 179.610 (-20%)
- Εστίαση 37.148 (-13%)
- Τουρισμός 15.637 (-17%)
- Αγροτική παραγωγή & επεξεργασία τροφίμων χωρίς μεταβολή
- Τεχνολογία με μικρό αριθμό εργαζομένων & μικρή αύξηση (+6%)
5. Ο ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΛΑΔΩΝ & ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- Τα 2/3 των θέσεων εργασίας που χάθηκαν δύσκολα θα ανακτηθούν
- 640.000 εργαζόμενοι θα αναγκαστούν να αλλάξουν κλάδο
- 500.000 πρέπει να αλλάξουν τόπο διαμονής (από Αθήνα & Θεσσαλονίκη)
- Παρεμβάσεις & αλλαγές σε τουρισμό-πολιτισμό, αγροτική παραγωγή-τρόφιμα, τεχνολογία-ενέργεια, υποδομές logistics & χρηματοοικονομικά
- Βελτιώσεις σε σταθερούς πυλώνες όπως εμπόριο, μεταποίηση και ναυτιλία
6. ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΝΕΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- Κρίση μικρομεσαίων εργοδοτών <9 εργαζόμενους
- Αδυναμία στήριξης νέων θέσεων από υφιστάμενες επιχειρήσεις
- Χαμηλή ποιότητα απασχόλησης (αμοιβή, προοπτική, ρόλος, ωράριο)
- Ατολμία δημιουργίας νέων επιχειρήσεων & νέων θέσεων εργασίας
- Τα start ups δεν επαρκούν για να καλύψουν το κενό
- Νέα λογική στήριξης σε follow ups & restarts
- Έλλειψη εργοδοτών
7. Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
- Με δημιουργική επιχειρηματικότητα ευκαιρίας και όχι ανάγκης
- Με επιχειρηματικότητα υψηλού ρυθμού ανάπτυξης
- Με αύξηση των επιχειρήσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας
- Με επιχειρηματικότητα βιώσιμων θέσεων εργασίας
- Με νέα λογική για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα
- Με εκπαίδευση, εξειδίκευση, πρακτική εμπειρία, υψηλότερες αμοιβές
- Με σύζευξη εκπαίδευσης και απασχόλησης
- Με πιστοποίηση έμπειρων επαγγελματιών
- Με παροχή κινήτρων για προσλήψεις πρακτικής άσκησης
- Με περισσότερους μικρομεσαίους εργοδότες
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου