Στη σύγχρονη τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Το γεγονός αυτό έχει διακηρυχθεί και αναδειχθεί ποικιλοτρόπως. Η σύγχρονη τέχνη συνδιαλέγεται αενάως με το παρελθόν της και, όταν είναι ειλικρινής, το δηλώνει.
Η ομαδική έκθεση που διοργανώνεται για δεύτερη συνεχή χρονιά από τον ιστορικό τέχνης Χριστόφορο Μαρίνο και τιτλοφορείται γι' αυτό «Προς Τήνο ΙΙ» το καταδεικνύει.
Δεκαπέντε καλλιτέχνες συνευρίσκονται στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, στην παραλία της Τήνου, και συνομιλούν με τα στοιχεία –ιστορικά και καθημερινά- του νησιού που τους δένει είτε με στενούς, συγγενικούς δεσμούς είτε με εξίσου ισχυρούς, συναισθηματικούς και καλλιτεχνικούς δεσμούς.
Η Τήνος παρήγαγε έναν πολιτισμό που ενσωματώνει με τον καλύτερο, θεωρώ, τρόπο την κληρονομιά τής κυκλαδίτικης Μεσογείου με εκείνην της καθολικής Δύσης, παρά την επίμονη προσπάθεια της καθιέρωσής της σε σύμβολο της ορθόδοξης εκκλησίας και κατ' επέκτασιν του θρησκευτικού τουρισμού που περιθάλπει.
Η Τήνος του Χαλεπά, του Γύζη, του Γαΐτη είναι η Τήνος της μετάβασης από τον γερμανικό νεοκλασικισμό και τον μεταφυσικό ρομαντισμό σε έναν δραματικό και αισθαντικό εξπρεσιονισμό και σε μια λυρική αφαίρεση όπου ο άνθρωπος και οι ρυθμοί του πρωτοστατούν.
Τα έργα που παρουσιάζονται εδώ αντανακλούν το παρελθόν μέσα από το παρόν της σύγχρονης μορφής τους.
Λιτές εγκαταστάσεις από ξύλο και μολύβι μιλούν την απτή γλώσσα του υλικού και μεταδίδουν την αίσθηση του άγριου, δαρμένου από τους αέρηδες τοπίου του νησιού.
Γραμμικές, σχεδόν διακοσμητικές αποτυπώσεις με μελάνι γυναικείων άκρων, καλυμμένων με δυτικότροπες ενδυμασίες μέχρι τα γυμνά δάχτυλα, που καταλήγουν σε μια σχηματοποιημένη δαγκάνα, μας οδηγούν από τη φραγκοκρατία στη μοντέρνα, κατεχόμενη από τη βιομηχανοποίηση εργαλειοποίηση του ανθρώπου.
Ένας μικρός σωρός από πατάτες προβάλλεται αδύναμος και δυνατός ταυτόχρονα μέσα στην αυτονομία της ύπαρξής του.
Γυναικείες φιγούρες πλασμένες από πηλό δίνουν με την πρώτη ματιά την εντύπωση ότι συνδέουν τις γήινες φιγούρες των κυκλαδίτικων επιτύμβιων μνημείων με τις επιτηδευμένες μορφές του Φλωρεντινού γλύπτη της όψιμης Αναγέννησης Ντονατέλλο.
Ξύλινα, αφαιρετικά γλυπτά μεταφέρουν με την ίδια άμεση στάση των αρχαίων αναθημάτων την κίνηση και την έκφραση του ανθρώπινου σώματος.
Καταγραφές, μέχρι τη μικρότερη λεπτομέρεια, των χαράξεων που κάνουν ανέκαθεν οι «κοινοί θνητοί» πάνω στα μαρμάρινα μνημεία των «επωνύμων», με τα αρχικά του ονόματός τους ή της, του αγαπημένου τους, τις ημερομηνίες που σημάδεψαν τη συνάντησή τους και τη ζωή τους, δημιουργούν νέα καθημερινά μνημεία πάνω στα προεπιλεγμένα από την εκάστοτε εξουσία δημόσια μνημεία.
Η ομαδική έκθεση που οργανώνεται για δεύτερη συνεχή χρονιά στην Τήνο, με έργα γνωστών και νέων καλλιτεχνών, δείχνει μέσα από τη δυναμική της συνύπαρξής τους αλλά και μέσα από τη δυναμική που εμφορούν και αναδίνουν τα ίδια τα έργα τα ετερόκλητα πολιτισμικά στοιχεία που τα συγκροτούν και τα συνέχουν δημιουργώντας αμφίσημες και μη ομογενοποιημένες ταυτότητες, τα καθιστούν ανοιχτά προς τον κόσμο και στον διάλογο.
info: «Προς Τήνο ΙΙ»
Artemis, Μ. Αντωνοπούλου, Ι. Βαρβαρίτη, Coti K., Γ. Θεοδωρόπουλος, Ν. Τσουμπέρη, Μ. Κόντη, Π. Κούρος, Γ. Παλαμάρης, Χρ. Παπαδημητρίου, Αντ. Πίττας, Δ. Σκαλκώτος, Ν. Τρανός, Γ. Χαρβαλιάς, Ζ. Χατζηγιαννάκη
Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού
Παραλία Τήνου
Διάρκεια: 19/7-28/10
Τηλ.: 22830-29070
Πηγή avgi.gr
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου