Την ανάγκη ποιοτικής προσέγγισης και αναβάθμισης του υπάρχοντος πολιτιστικού προϊόντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με στόχο τόσο την μελλοντική είσοδό του στα ευρωπαϊκά “σαλόνια”, όσο και την προσέλκυση επισκεπτών με μεγαλύτερες
προσδοκίες, επισημαίνει σε συνέντευξή του στην “Κοινή Γνώμη” ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, Στέλιος Μπρίγγος.
Με την εκτίμηση ότι ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει το βαρύκεντρο της τουριστικής ανάπτυξης ενός τόπου, ο Αντιπεριφερειάρχης υπογραμμίζει ότι η ανάδειξή του αποτελεί προτεραιότητα της νέας Περιφερειακής Αρχής, στη γενικότερη προσπάθειά της να ξεφύγει από απαρχαιωμένες πολιτικές και μοντέλα εσωτερικής κυρίως κατανάλωσης, τα οποία μεσουρανούσαν στο παρελθόν.
Δεν παραλείπει δε να αναφερθεί και στο Καλεντάρι Πολιτισμού, το οποίο στοχεύει στον συντονισμό και την οργάνωση σε ένα ενιαίο πρόγραμμα όλων των επιμέρους εκδηλώσεων που οργανώνονται από το σύνολο των Πολιτιστικών Συλλόγων της Περιφέρειας, για την αποτελεσματικότερη προβολή τους.
Τα τελευταία χρόνια ο πολιτιστικός τουρισμός θεωρείται ως ένας από τους βασικότερους μοχλούς βιώσιμης ανάπτυξης ενός τόπου. Πιστεύετε ότι η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου μπορεί να βασιστεί στην πολιτιστική κληρονομιά των νησιών της για να ανοίξει τα “φτερά” της πέρα από τα εγχώρια σύνορα;
“Το αυτονόητο που ζητάει η κοινωνία των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων είναι να καταφέρουμε να βγούμε ξανά στο πολιτιστικό προσκήνιο της Ευρώπης με τον τρόπο που γίναμε γνωστοί τα προηγούμενα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα πολιτιστικά μας μνημεία υπήρξαν οι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε ο τουρισμός. Ως εκ τούτου, στόχος μας είναι να ταξιδέψει και πάλι ο πολιτισμός. Για παράδειγμα, η Μύκονος, από όπου κατάγομαι, έχει τη μεγάλη τύχη να βρίσκεται δίπλα στη Δήλο, το μοναδικό νησί σε όλη την Ελλάδα που είναι με τέτοιον τρόπο διατηρημένο ούτως ώστε να θεωρείται αρχαιολογικός οικισμός. Ωστόσο, αυτός ο καταπληκτικός οικισμός ο οποίος έβαλε στο τουριστικό προσκήνιο και τη Μύκονο και τις Κυκλάδες γενικότερα, αυτή τη στιγμή έχει επισκεψιμότητα πολύ κάτω από το 3% των επισκεπτών της Μυκόνου. Από τα δύο εκατομμύρια τουριστών της Μυκόνου, μόνο οι 60.000 επισκέφθηκαν τη Δήλο. Αν εμείς οι ίδιοι δεν προβάλλουμε με τον δέοντα τρόπο τα πολιτιστικά μας μνημεία, κάποια στιγμή σαν περιφέρεια θα έχουμε πολύ σημαντικό πρόβλημα ως προς το τουριστικό μας προϊόν. Το θέμα είναι ότι η νέα εκδοχή του τουρίστα δεν είναι πλέον αυτός ο οποίος θα πάει κάπου, μόνο για να περάσει καλά και να διασκεδάσει. Σίγουρα θα το κάνει και αυτό. Ζητάει όμως συνεχώς τη νέα εποχή της πληροφόρησης και το κάτι διαφορετικό, το οποίο σίγουρα μπορεί να δοθεί δια μέσω του πολιτισμού και της ανάδειξης των πολιτιστικών μνημείων”.
Κεντρική θέση στο στρατηγικό σχέδιό σας κατέχει το “Καλεντάρι πολιτισμού”, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη. Τι διαφορετικό έρχεται να προσθέσει σε αυτά που ίσχυαν μέχρι σήμερα και ποια θα είναι η γενικότερη συμβολή του στην αναβάθμιση του περιφερειακού ρόλου;
“Το Ημερολόγιο Πολιτισμού ουσιαστικά θα οριοθετήσει τις πολιτιστικές εκδηλώσεις όλων των νησιών της Περιφέρειας και θα τις αναδείξει στο εξωτερικό. Ήδη έχουμε ξεκινήσει τις πρώτες επαφές μας στη Ρόδο και σε κάποια νησιά των Κυκλάδων, επιδιώκοντας να θέσουμε σε ένα μεγάλο πρόγραμμα όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις. Αν συμμετέχουμε σε εκθέσεις διεθνούς επιπέδου με την απόλυτη λεπτομερειακή αναφορά των πολιτιστικών δρωμένων της Περιφέρειας, δίνουμε μια προοπτική στον επίδοξο τουρίστα ούτως ώστε να μπορεί να επισκεφτεί το οποιοδήποτε νησί, εκείνο το οποίο μπορεί πολιτιστικά να είναι πιο κοντά στα δικά του “θέλω”. Είναι δηλαδή μια καινούρια επιλογή που δίνουμε σε έναν τουρίστα, ο οποίος θα ξεφύγει από το τετριμμένο της απλής διασκέδασης και θα δει κάτι διαφορετικό. Πλέον το σημαντικό δεν είναι να κρατήσουμε τον τουρίστα για τον διαφορετικό τρόπο ζωής, αλλά να προσφέρουμε μία ποιοτική προσέγγιση και να αναβαθμίσουμε το ίδιο το πολιτιστικό προϊόν. Αν ο πολιτισμός δεν είναι στην πρώτη γραμμή, θα γυρίσουμε πάλι στην άποψη που κυριαρχούσε κάποτε ότι “στην Ελλάδα πηγαίνουμε για μία απόλυτη ξεφάντωση και τίποτα παραπάνω”. Σίγουρα γίνεται και αυτό, ωστόσο όταν προβάλλεις την ταυτότητά σου, την ταυτότητα η οποία προσδιορίζει το κάθε νησί ξεχωριστά, τότε απευθύνεσαι σε έναν τουρίστα, ο οποίος πέρα από ευκαιρίες για διασκέδαση θα βρει και άλλους λόγους για να επισκεφτεί τα νησιά μας παραπάνω από μία φορά”.
Στο παρελθόν κυριαρχούσε η άποψη ότι το μεγαλύτερο μέρος των πολιτιστικών εκδηλώσεων δεν είχε ανταποδοτικό όφελος για έναν τόπο. Πέρα από τα έσοδα, ποια είναι τα γενικότερα οφέλη τα οποία επιδιώκετε ως περιφερειακή αρχή;
“Η άποψη αυτή σίγουρα δεν κυριαρχεί στην Περιφέρεια. Γνωρίζουμε και με τις επαφές μας με τους πολιτιστικούς μας συλλόγους ότι οι περισσότεροι σύλλογοι, αν όχι όλοι, κινούνται ειλικρινά με δικά τους έξοδα, προσπαθώντας να επιδείξουν και να αναδείξουν με τον δέοντα τρόπο το πολιτιστικό περιεχόμενο του κάθε νησιού ξεχωριστά. Το θέμα είναι ότι εμείς δεν θέλουμε να πέσουμε στην παγίδα των προηγούμενων χρόνων. Σίγουρα σεβόμαστε τις πολιτιστικές εκδηλώσεις κάθε νησιού και πρέπει κι εμείς με τη σειρά μας να τις στηρίξουμε. Όμως η πολιτική μας δεν πρέπει να αναλωθεί μόνο εκεί. Το κλασικό δηλαδή μοντέλο που η πολιτική της περιφέρειας εξαντλούταν κυρίως σε τοπικές εορτές, τις οποίες ούτε υποτιμώ ούτε παραγνωρίζω, έχει παρέλθει. Δε δέχομαι η πολιτική του πολιτισμού να είναι μόνο αυτό. Η κύρια προτεραιότητά μας είναι να ανοίξουμε τα σύνορα και να δώσουμε την κατάλληλη ώθηση στο τεράστιο πολιτιστικό μας προϊόν και γι' αυτό το λόγο, δεν είναι τυχαία και η επίσκεψή μας στο World Travel Market στο Λονδίνο. Τουρισμός-πολιτισμός για εμάς είναι στην πρώτη βαθμίδα της ανάπτυξης της Περιφέρειας”.
Ξεχωρίζετε κάποιο νησί της Περιφέρειας ως πρότυπο πολιτιστικού προορισμού, το οποίο θα έπρεπε να υιοθετήσουν και τα υπόλοιπα νησιά για την ανάπτυξή τους;
“Δεν υπάρχει κάποιο νησί το οποίο να είναι πιο οργανωμένο πολιτιστικά από τα υπόλοιπα νησιά. Ο πολιτισμός δεν έρχεται για να διαχωρίσει κανέναν, έρχεται για να μας ενώσει όλους. Και νομίζω ότι κάτω από την ομπρέλα του τεράστιου αυτού επιτεύγματος των προγόνων μας, όλοι εμείς ενωνόμαστε. Δεν τίθεται κανένα θέμα διαχωρισμού του ενός νησιού από το άλλο. Έχουμε αρχιτεκτονικά μνημεία, κτίρια όλων των περιόδων, οικισμούς, αρχαίες πόλεις, τόπους, οι οποίοι αξίζει να διατηρηθούν για ιστορικούς, καλλιτεχνικούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς λόγους. Η έννοια των τεράστιων ιστορικών μνημείων μαρτυρά έναν ιδιαίτερο πολιτισμό ο οποίος μας ενώνει και η ανάδειξή του πρέπει να αποτελέσει για εμάς προτεραιότητα. Οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα με τα μοναδικά τοπία τους βρίθουν από μνημεία όλων των εποχών και δεν μπορώ να πω ότι οποιοδήποτε νησί υπερτερεί όχι μόνο ως προς την πολιτιστική οργάνωση, αλλά σίγουρα και ως προς τα μνημεία. Προϊστορικές και αρχαίες βυζαντινές εκκλησίες, μεσαιωνικοί πύργοι, κάστρα, παραδοσιακοί οικισμοί, μύλοι, λιθόστρωτα μονοπάτια είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία εκείνα που κάνουν το κάθε νησί ξεχωριστό και όλα μαζί συνθέτουν την πολιτιστική ταυτότητα της ίδιας της Περιφέρειας”.
προσδοκίες, επισημαίνει σε συνέντευξή του στην “Κοινή Γνώμη” ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, Στέλιος Μπρίγγος.
Με την εκτίμηση ότι ο πολιτισμός μπορεί να αποτελέσει το βαρύκεντρο της τουριστικής ανάπτυξης ενός τόπου, ο Αντιπεριφερειάρχης υπογραμμίζει ότι η ανάδειξή του αποτελεί προτεραιότητα της νέας Περιφερειακής Αρχής, στη γενικότερη προσπάθειά της να ξεφύγει από απαρχαιωμένες πολιτικές και μοντέλα εσωτερικής κυρίως κατανάλωσης, τα οποία μεσουρανούσαν στο παρελθόν.
Δεν παραλείπει δε να αναφερθεί και στο Καλεντάρι Πολιτισμού, το οποίο στοχεύει στον συντονισμό και την οργάνωση σε ένα ενιαίο πρόγραμμα όλων των επιμέρους εκδηλώσεων που οργανώνονται από το σύνολο των Πολιτιστικών Συλλόγων της Περιφέρειας, για την αποτελεσματικότερη προβολή τους.
Τα τελευταία χρόνια ο πολιτιστικός τουρισμός θεωρείται ως ένας από τους βασικότερους μοχλούς βιώσιμης ανάπτυξης ενός τόπου. Πιστεύετε ότι η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου μπορεί να βασιστεί στην πολιτιστική κληρονομιά των νησιών της για να ανοίξει τα “φτερά” της πέρα από τα εγχώρια σύνορα;
“Το αυτονόητο που ζητάει η κοινωνία των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων είναι να καταφέρουμε να βγούμε ξανά στο πολιτιστικό προσκήνιο της Ευρώπης με τον τρόπο που γίναμε γνωστοί τα προηγούμενα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα πολιτιστικά μας μνημεία υπήρξαν οι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε ο τουρισμός. Ως εκ τούτου, στόχος μας είναι να ταξιδέψει και πάλι ο πολιτισμός. Για παράδειγμα, η Μύκονος, από όπου κατάγομαι, έχει τη μεγάλη τύχη να βρίσκεται δίπλα στη Δήλο, το μοναδικό νησί σε όλη την Ελλάδα που είναι με τέτοιον τρόπο διατηρημένο ούτως ώστε να θεωρείται αρχαιολογικός οικισμός. Ωστόσο, αυτός ο καταπληκτικός οικισμός ο οποίος έβαλε στο τουριστικό προσκήνιο και τη Μύκονο και τις Κυκλάδες γενικότερα, αυτή τη στιγμή έχει επισκεψιμότητα πολύ κάτω από το 3% των επισκεπτών της Μυκόνου. Από τα δύο εκατομμύρια τουριστών της Μυκόνου, μόνο οι 60.000 επισκέφθηκαν τη Δήλο. Αν εμείς οι ίδιοι δεν προβάλλουμε με τον δέοντα τρόπο τα πολιτιστικά μας μνημεία, κάποια στιγμή σαν περιφέρεια θα έχουμε πολύ σημαντικό πρόβλημα ως προς το τουριστικό μας προϊόν. Το θέμα είναι ότι η νέα εκδοχή του τουρίστα δεν είναι πλέον αυτός ο οποίος θα πάει κάπου, μόνο για να περάσει καλά και να διασκεδάσει. Σίγουρα θα το κάνει και αυτό. Ζητάει όμως συνεχώς τη νέα εποχή της πληροφόρησης και το κάτι διαφορετικό, το οποίο σίγουρα μπορεί να δοθεί δια μέσω του πολιτισμού και της ανάδειξης των πολιτιστικών μνημείων”.
Κεντρική θέση στο στρατηγικό σχέδιό σας κατέχει το “Καλεντάρι πολιτισμού”, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη. Τι διαφορετικό έρχεται να προσθέσει σε αυτά που ίσχυαν μέχρι σήμερα και ποια θα είναι η γενικότερη συμβολή του στην αναβάθμιση του περιφερειακού ρόλου;
“Το Ημερολόγιο Πολιτισμού ουσιαστικά θα οριοθετήσει τις πολιτιστικές εκδηλώσεις όλων των νησιών της Περιφέρειας και θα τις αναδείξει στο εξωτερικό. Ήδη έχουμε ξεκινήσει τις πρώτες επαφές μας στη Ρόδο και σε κάποια νησιά των Κυκλάδων, επιδιώκοντας να θέσουμε σε ένα μεγάλο πρόγραμμα όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις. Αν συμμετέχουμε σε εκθέσεις διεθνούς επιπέδου με την απόλυτη λεπτομερειακή αναφορά των πολιτιστικών δρωμένων της Περιφέρειας, δίνουμε μια προοπτική στον επίδοξο τουρίστα ούτως ώστε να μπορεί να επισκεφτεί το οποιοδήποτε νησί, εκείνο το οποίο μπορεί πολιτιστικά να είναι πιο κοντά στα δικά του “θέλω”. Είναι δηλαδή μια καινούρια επιλογή που δίνουμε σε έναν τουρίστα, ο οποίος θα ξεφύγει από το τετριμμένο της απλής διασκέδασης και θα δει κάτι διαφορετικό. Πλέον το σημαντικό δεν είναι να κρατήσουμε τον τουρίστα για τον διαφορετικό τρόπο ζωής, αλλά να προσφέρουμε μία ποιοτική προσέγγιση και να αναβαθμίσουμε το ίδιο το πολιτιστικό προϊόν. Αν ο πολιτισμός δεν είναι στην πρώτη γραμμή, θα γυρίσουμε πάλι στην άποψη που κυριαρχούσε κάποτε ότι “στην Ελλάδα πηγαίνουμε για μία απόλυτη ξεφάντωση και τίποτα παραπάνω”. Σίγουρα γίνεται και αυτό, ωστόσο όταν προβάλλεις την ταυτότητά σου, την ταυτότητα η οποία προσδιορίζει το κάθε νησί ξεχωριστά, τότε απευθύνεσαι σε έναν τουρίστα, ο οποίος πέρα από ευκαιρίες για διασκέδαση θα βρει και άλλους λόγους για να επισκεφτεί τα νησιά μας παραπάνω από μία φορά”.
Στο παρελθόν κυριαρχούσε η άποψη ότι το μεγαλύτερο μέρος των πολιτιστικών εκδηλώσεων δεν είχε ανταποδοτικό όφελος για έναν τόπο. Πέρα από τα έσοδα, ποια είναι τα γενικότερα οφέλη τα οποία επιδιώκετε ως περιφερειακή αρχή;
“Η άποψη αυτή σίγουρα δεν κυριαρχεί στην Περιφέρεια. Γνωρίζουμε και με τις επαφές μας με τους πολιτιστικούς μας συλλόγους ότι οι περισσότεροι σύλλογοι, αν όχι όλοι, κινούνται ειλικρινά με δικά τους έξοδα, προσπαθώντας να επιδείξουν και να αναδείξουν με τον δέοντα τρόπο το πολιτιστικό περιεχόμενο του κάθε νησιού ξεχωριστά. Το θέμα είναι ότι εμείς δεν θέλουμε να πέσουμε στην παγίδα των προηγούμενων χρόνων. Σίγουρα σεβόμαστε τις πολιτιστικές εκδηλώσεις κάθε νησιού και πρέπει κι εμείς με τη σειρά μας να τις στηρίξουμε. Όμως η πολιτική μας δεν πρέπει να αναλωθεί μόνο εκεί. Το κλασικό δηλαδή μοντέλο που η πολιτική της περιφέρειας εξαντλούταν κυρίως σε τοπικές εορτές, τις οποίες ούτε υποτιμώ ούτε παραγνωρίζω, έχει παρέλθει. Δε δέχομαι η πολιτική του πολιτισμού να είναι μόνο αυτό. Η κύρια προτεραιότητά μας είναι να ανοίξουμε τα σύνορα και να δώσουμε την κατάλληλη ώθηση στο τεράστιο πολιτιστικό μας προϊόν και γι' αυτό το λόγο, δεν είναι τυχαία και η επίσκεψή μας στο World Travel Market στο Λονδίνο. Τουρισμός-πολιτισμός για εμάς είναι στην πρώτη βαθμίδα της ανάπτυξης της Περιφέρειας”.
Ξεχωρίζετε κάποιο νησί της Περιφέρειας ως πρότυπο πολιτιστικού προορισμού, το οποίο θα έπρεπε να υιοθετήσουν και τα υπόλοιπα νησιά για την ανάπτυξή τους;
“Δεν υπάρχει κάποιο νησί το οποίο να είναι πιο οργανωμένο πολιτιστικά από τα υπόλοιπα νησιά. Ο πολιτισμός δεν έρχεται για να διαχωρίσει κανέναν, έρχεται για να μας ενώσει όλους. Και νομίζω ότι κάτω από την ομπρέλα του τεράστιου αυτού επιτεύγματος των προγόνων μας, όλοι εμείς ενωνόμαστε. Δεν τίθεται κανένα θέμα διαχωρισμού του ενός νησιού από το άλλο. Έχουμε αρχιτεκτονικά μνημεία, κτίρια όλων των περιόδων, οικισμούς, αρχαίες πόλεις, τόπους, οι οποίοι αξίζει να διατηρηθούν για ιστορικούς, καλλιτεχνικούς, κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς λόγους. Η έννοια των τεράστιων ιστορικών μνημείων μαρτυρά έναν ιδιαίτερο πολιτισμό ο οποίος μας ενώνει και η ανάδειξή του πρέπει να αποτελέσει για εμάς προτεραιότητα. Οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα με τα μοναδικά τοπία τους βρίθουν από μνημεία όλων των εποχών και δεν μπορώ να πω ότι οποιοδήποτε νησί υπερτερεί όχι μόνο ως προς την πολιτιστική οργάνωση, αλλά σίγουρα και ως προς τα μνημεία. Προϊστορικές και αρχαίες βυζαντινές εκκλησίες, μεσαιωνικοί πύργοι, κάστρα, παραδοσιακοί οικισμοί, μύλοι, λιθόστρωτα μονοπάτια είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία εκείνα που κάνουν το κάθε νησί ξεχωριστό και όλα μαζί συνθέτουν την πολιτιστική ταυτότητα της ίδιας της Περιφέρειας”.
- See more at: http://www.koinignomi.gr
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου