Σύμφωνα με τον κ Βασίλη Μαράκη, τον Δήμαρχο Σικίνου, μπορεί να πρόκειται για ένα από τα
μικρότερα νησιά των Κυκλάδων, ωστόσο, η Σίκινος διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές, αλλά και τα φόντα, ώστε να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο τουριστικά, αφού είναι ένας από τους περισσότερο αγαπημένους προορισμούς των ξένων επισκεπτών, οι οποίοι, μάλιστα, την αγαπούν τόσο πολύ, που μερικοί από αυτούς γίνονται και μόνιμοι κάτοικοι, υιοθετώντας τις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμα των ντόπιων.
Δυσβάσταχτο οικονομικό βάρος τα πρόστιμα από τη λειτουργία του ΧΑΔΑ
Όπως επεσήμανε ο κ. Μαράκης, το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το νησί είναι το θέμα των απορριμμάτων. Ο δήμαρχος εξηγεί, ότι για ένα τόσο μικρό νησί, με 250 περίπου μόνιμους κατοίκους, τα πρόστιμα, τα οποία επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, για τις παράνομες χωματερές (ΧΑΔΑ) και τα οποία αγγίζουν τα 80.000 ευρώ, είναι μια απόλυτα δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση, για έναν δήμο, ο οποίος λειτουργεί με μια θέση γραμματέα και τον δήμαρχο. «Αυτή τη στιγμή ο δήμαρχος είναι και ηλεκτρολόγος και υδραυλικός και μηχανικός και τα πάντα», αναφέρει, ενώ υποστηρίζει, πως αυτό είναι το θεμελιώδες και πρωταρχικό ζήτημα, που απ’αυτό πηγάζουν οι περισσότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει το νησί.
Αυτή ακριβώς η υποστελέχωση, είναι που αναγκάζει τον μικρό αυτό δήμο να απευθύνεται, για τέτοιου είδους έργα, δεδομένου, ότι δεν διαθέτει τεχνικές, νομικές ή οποιεσδήποτε υπηρεσίες, στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία, με τη σειρά της, δηλώνει κωλύματα λόγω υποστελέχωσης και της ίδιας, με αποτέλεσμα έργα πνοής, όπως αυτό της ανακύκλωσης στη Σίκινο, να αναβάλλονται εις το διηνεκές.
Στο μεταξύ, ο δήμος έρχεται αντιμέτωπος με τα υπέρογκα πρόστιμα, τα οποία δεν είναι δυνατόν να αποπληρωθούν, ούτε από τα μηδαμινά, σε σχέση με τα πρόστιμα, έσοδά του, αλλά ούτε και αντλώντας τα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ – ΣΑΤΑ), αφενός, διότι πρόκειται για στοχευμένες χρηματοδοτήσεις και αφετέρου, διότι τα συγκεκριμένα κονδύλια δίνονται από την πολιτεία με βάση τον πληθυσμό του εκάστοτε δήμου, γεγονός που σημαίνει, ότι για τη Σίκινο είναι αρκετά περιορισμένοι.
Ο κ. Μαράκης εξήγησε, πως λόγω των ελάχιστων δυνατών προσωρινών λύσεων, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τα αρμόδια υπουργεία, ούτως ώστε να εξερευνηθεί η λύση της ακτοπλοϊκής μεταφοράς των απορριμμάτων σε κάποιον από τους γειτονικούς δήμους, με πιο πιθανό τον δήμο Ιητών, ώστε να κλείσει και να αποκατασταθεί ο μικρός ΧΑΔΑ, που ευθύνεται για τα πρόστιμα, μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο της ανακύκλωσης, που θα δώσει και την οριστική λύση στο πρόβλημα.
Ακόμη ένα ζήτημα, το οποίο εγείρεται από την κατάσταση υποστελέχωσης, στην οποία βρίσκονται, τόσο ο δήμος Σικίνου, όσο και η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, είναι και το πρόβλημα στην αποχέτευση, καθώς παρατηρείται το οξύμωρο φαινόμενο, ο οικισμός του Χωριού να έχει αποχετευτικό σύστημα, αλλά το λιμάνι της Αλοπρόνοιας, να μη διαθέτει υποδομή. Όπως εξήγησε ο κ. Μαράκης, εδώ και αρκετό καιρό έχει συναντήσεις με τους υπευθύνους, για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν αυξάνεται ο πληθυσμός του νησιού, οι υπάρχουσες υποδομές δεν αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες.
Όσον αφορά στο ζήτημα της Υγείας, από το οποίο «υποφέρουν» αρκετά μικρά, αλλά και μεγαλύτερα νησιά, ο δήμαρχος Σικίνου υπογράμμισε, πως το Αγροτικό Περιφερειακό Ιατρείο, που διαθέτει το νησί, βρίσκεται σε εξαιρετικά καλή κατάσταση, με μόνο «μελανό σημείο» την αντικατάσταση των αγροτικών ιατρών, σχεδόν ανά μήνα, το οποίο καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την παρακολούθηση των ασθενών.
Σωστή και ποιοτική τουριστική προώθηση
Ένας τομέας στον οποίο το νησί, επιχειρεί να ανελιχθεί, εκμεταλλευόμενο την ραγδαία αύξηση των τελευταίων ετών, όπως και όλα τα νησιά των Κυκλάδων, είναι και αυτός του τουρισμού.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, η Σίκινος στοχεύει στην αύξηση του τουρισμού της, ενώ έχει προχωρήσει και σε αρκετές ενέργειες προώθησης. «Είχαμε συμμετάσχει στην Έκθεση της Θεσσαλονίκης, για διαφημιστικούς λόγους, είχαμε συμμετάσχει σε τουριστική έκθεση στην Αθήνα, ενώ το νησί έχει προβληθεί τρεις φορές το τελευταίο διάστημα στην εκπομπή “Μένουμε Ελλάδα”, της κρατικής τηλεόρασης. Η τελευταία φορά μάλιστα, ήταν την Δευτέρα, με αφορμή της επίσκεψης του Ομίλου Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας, τα οποία ήταν γύρω στα 220 άτομα και ήρθαν στο νησί μας από την Πρωτομαγιά έως τις 3 Μαΐου, φέρνοντας προσφορές και δώρα στο σχολείο. Η Σίκινος προβλήθηκε για τουλάχιστον 15 λεπτά στον τηλεοπτικό “αέρα” της εκπομπής».
«Το αγαπούν το νησί μας και εμείς φροντίζουμε να το προβάλλουμε πάρα πολύ, αλλά και σωστά, ποιοτικά, με ωραίο τρόπο. Είναι μικρό νησί, αλλά πραγματικά ενδείκνυται για εναλλακτικό τουρισμό. Εδώ μπορεί κάποιος να ηρεμήσει, να “γεμίσει τις μπαταρίες” του. Είναι πιο οικογενειακό. Ο κόσμος εδώ έρχεται για να δει το εκκλησάκι του Ελύτη, την Επισκοπή, όπου υπάρχει ένα μαγευτικό τοπίο, τις μικρές παραλίες, τα ωραία μονοπάτια - έχουμε περίπου 70 χιλιόμετρα σηματοδοτημένα μονοπάτια», σημειώνει ο κ. Μαράκης.
Επίσης, κάνει λόγο και για την αγάπη, την οποία δείχνουν οι επισκέπτες στο νησί, καθώς υπάρχουν δεκάδες Ευρωπαίοι, Γάλλοι, Γερμανοί, Άγγλοι κ.α., που έχουν αποφασίσει, είτε να κατασκευάσουν, είτε να αγοράσουν και να αναπαλαιώσουν, ακολουθώντας την παραδοσιακή τοπική αρχιτεκτονική, ένα σπίτι στη Σίκινο, ενώ παράλληλα μαθαίνουν ελληνικά και συμμετέχουν ευχάριστα στις καθημερινές δραστηριότητες των μόνιμων κατοίκων.
Το μόνο «αγκάθι», τόσο για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού, όσο και για την καθημερινότητα των Σικινιωτών, είναι η ελλιπής ακτοπλοϊκή σύνδεση με την πρωτεύουσα, αλλά και με τις υπόλοιπες Κυκλάδες. Ο δήμαρχος τονίζει, πως με την ασταθή κατάσταση, που επικρατεί στην ενδοκυκλαδική σύνδεση, οι κάτοικοι, εύλογα, ζουν με την ανασφάλεια, ενώ και οι επισκέπτες, που θέλουν να μεταβούν στη Σίκινο, αποτρέπονται συχνά, λόγω των αραιών δρομολογίων.
μικρότερα νησιά των Κυκλάδων, ωστόσο, η Σίκινος διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές, αλλά και τα φόντα, ώστε να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο τουριστικά, αφού είναι ένας από τους περισσότερο αγαπημένους προορισμούς των ξένων επισκεπτών, οι οποίοι, μάλιστα, την αγαπούν τόσο πολύ, που μερικοί από αυτούς γίνονται και μόνιμοι κάτοικοι, υιοθετώντας τις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμα των ντόπιων.
Δυσβάσταχτο οικονομικό βάρος τα πρόστιμα από τη λειτουργία του ΧΑΔΑ
Όπως επεσήμανε ο κ. Μαράκης, το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το νησί είναι το θέμα των απορριμμάτων. Ο δήμαρχος εξηγεί, ότι για ένα τόσο μικρό νησί, με 250 περίπου μόνιμους κατοίκους, τα πρόστιμα, τα οποία επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, για τις παράνομες χωματερές (ΧΑΔΑ) και τα οποία αγγίζουν τα 80.000 ευρώ, είναι μια απόλυτα δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση, για έναν δήμο, ο οποίος λειτουργεί με μια θέση γραμματέα και τον δήμαρχο. «Αυτή τη στιγμή ο δήμαρχος είναι και ηλεκτρολόγος και υδραυλικός και μηχανικός και τα πάντα», αναφέρει, ενώ υποστηρίζει, πως αυτό είναι το θεμελιώδες και πρωταρχικό ζήτημα, που απ’αυτό πηγάζουν οι περισσότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει το νησί.
Αυτή ακριβώς η υποστελέχωση, είναι που αναγκάζει τον μικρό αυτό δήμο να απευθύνεται, για τέτοιου είδους έργα, δεδομένου, ότι δεν διαθέτει τεχνικές, νομικές ή οποιεσδήποτε υπηρεσίες, στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η οποία, με τη σειρά της, δηλώνει κωλύματα λόγω υποστελέχωσης και της ίδιας, με αποτέλεσμα έργα πνοής, όπως αυτό της ανακύκλωσης στη Σίκινο, να αναβάλλονται εις το διηνεκές.
Στο μεταξύ, ο δήμος έρχεται αντιμέτωπος με τα υπέρογκα πρόστιμα, τα οποία δεν είναι δυνατόν να αποπληρωθούν, ούτε από τα μηδαμινά, σε σχέση με τα πρόστιμα, έσοδά του, αλλά ούτε και αντλώντας τα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ – ΣΑΤΑ), αφενός, διότι πρόκειται για στοχευμένες χρηματοδοτήσεις και αφετέρου, διότι τα συγκεκριμένα κονδύλια δίνονται από την πολιτεία με βάση τον πληθυσμό του εκάστοτε δήμου, γεγονός που σημαίνει, ότι για τη Σίκινο είναι αρκετά περιορισμένοι.
Ο κ. Μαράκης εξήγησε, πως λόγω των ελάχιστων δυνατών προσωρινών λύσεων, αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τα αρμόδια υπουργεία, ούτως ώστε να εξερευνηθεί η λύση της ακτοπλοϊκής μεταφοράς των απορριμμάτων σε κάποιον από τους γειτονικούς δήμους, με πιο πιθανό τον δήμο Ιητών, ώστε να κλείσει και να αποκατασταθεί ο μικρός ΧΑΔΑ, που ευθύνεται για τα πρόστιμα, μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο της ανακύκλωσης, που θα δώσει και την οριστική λύση στο πρόβλημα.
Ακόμη ένα ζήτημα, το οποίο εγείρεται από την κατάσταση υποστελέχωσης, στην οποία βρίσκονται, τόσο ο δήμος Σικίνου, όσο και η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, είναι και το πρόβλημα στην αποχέτευση, καθώς παρατηρείται το οξύμωρο φαινόμενο, ο οικισμός του Χωριού να έχει αποχετευτικό σύστημα, αλλά το λιμάνι της Αλοπρόνοιας, να μη διαθέτει υποδομή. Όπως εξήγησε ο κ. Μαράκης, εδώ και αρκετό καιρό έχει συναντήσεις με τους υπευθύνους, για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν αυξάνεται ο πληθυσμός του νησιού, οι υπάρχουσες υποδομές δεν αρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες.
Όσον αφορά στο ζήτημα της Υγείας, από το οποίο «υποφέρουν» αρκετά μικρά, αλλά και μεγαλύτερα νησιά, ο δήμαρχος Σικίνου υπογράμμισε, πως το Αγροτικό Περιφερειακό Ιατρείο, που διαθέτει το νησί, βρίσκεται σε εξαιρετικά καλή κατάσταση, με μόνο «μελανό σημείο» την αντικατάσταση των αγροτικών ιατρών, σχεδόν ανά μήνα, το οποίο καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την παρακολούθηση των ασθενών.
Σωστή και ποιοτική τουριστική προώθηση
Ένας τομέας στον οποίο το νησί, επιχειρεί να ανελιχθεί, εκμεταλλευόμενο την ραγδαία αύξηση των τελευταίων ετών, όπως και όλα τα νησιά των Κυκλάδων, είναι και αυτός του τουρισμού.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, η Σίκινος στοχεύει στην αύξηση του τουρισμού της, ενώ έχει προχωρήσει και σε αρκετές ενέργειες προώθησης. «Είχαμε συμμετάσχει στην Έκθεση της Θεσσαλονίκης, για διαφημιστικούς λόγους, είχαμε συμμετάσχει σε τουριστική έκθεση στην Αθήνα, ενώ το νησί έχει προβληθεί τρεις φορές το τελευταίο διάστημα στην εκπομπή “Μένουμε Ελλάδα”, της κρατικής τηλεόρασης. Η τελευταία φορά μάλιστα, ήταν την Δευτέρα, με αφορμή της επίσκεψης του Ομίλου Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας, τα οποία ήταν γύρω στα 220 άτομα και ήρθαν στο νησί μας από την Πρωτομαγιά έως τις 3 Μαΐου, φέρνοντας προσφορές και δώρα στο σχολείο. Η Σίκινος προβλήθηκε για τουλάχιστον 15 λεπτά στον τηλεοπτικό “αέρα” της εκπομπής».
«Το αγαπούν το νησί μας και εμείς φροντίζουμε να το προβάλλουμε πάρα πολύ, αλλά και σωστά, ποιοτικά, με ωραίο τρόπο. Είναι μικρό νησί, αλλά πραγματικά ενδείκνυται για εναλλακτικό τουρισμό. Εδώ μπορεί κάποιος να ηρεμήσει, να “γεμίσει τις μπαταρίες” του. Είναι πιο οικογενειακό. Ο κόσμος εδώ έρχεται για να δει το εκκλησάκι του Ελύτη, την Επισκοπή, όπου υπάρχει ένα μαγευτικό τοπίο, τις μικρές παραλίες, τα ωραία μονοπάτια - έχουμε περίπου 70 χιλιόμετρα σηματοδοτημένα μονοπάτια», σημειώνει ο κ. Μαράκης.
Επίσης, κάνει λόγο και για την αγάπη, την οποία δείχνουν οι επισκέπτες στο νησί, καθώς υπάρχουν δεκάδες Ευρωπαίοι, Γάλλοι, Γερμανοί, Άγγλοι κ.α., που έχουν αποφασίσει, είτε να κατασκευάσουν, είτε να αγοράσουν και να αναπαλαιώσουν, ακολουθώντας την παραδοσιακή τοπική αρχιτεκτονική, ένα σπίτι στη Σίκινο, ενώ παράλληλα μαθαίνουν ελληνικά και συμμετέχουν ευχάριστα στις καθημερινές δραστηριότητες των μόνιμων κατοίκων.
Το μόνο «αγκάθι», τόσο για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού, όσο και για την καθημερινότητα των Σικινιωτών, είναι η ελλιπής ακτοπλοϊκή σύνδεση με την πρωτεύουσα, αλλά και με τις υπόλοιπες Κυκλάδες. Ο δήμαρχος τονίζει, πως με την ασταθή κατάσταση, που επικρατεί στην ενδοκυκλαδική σύνδεση, οι κάτοικοι, εύλογα, ζουν με την ανασφάλεια, ενώ και οι επισκέπτες, που θέλουν να μεταβούν στη Σίκινο, αποτρέπονται συχνά, λόγω των αραιών δρομολογίων.
- See more at: http://www.koinignomi.gr
0 Comments :
Δημοσίευση σχολίου